چطور متوجه شویم دیابت داریم و چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

دیابت
0 ۵۹۴

چه افرادی در معرض ابتلا به دیابت می‌باشند؟

تمامی افراد بالای 40 سال در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند و باید هر 3 سال یک بار تحت آزمایش قند خون قرار بگیرند.
افراد دچار اضافه وزنی که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند نیز در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند و انجام آزمایشات مکرر قندخون در آن‌ها باید در سنین زیر 40 سال یا با فواصل کوتاهتر (هر 1 یا 2 سال) انجام شود.

این شرایط عبارتند از:

  • وجود سابقه ابتلا به دیابت در بستگان درجه اوّل.
  • سابقه ابتلای فرد به دیابت پنهان (مرحله پیش از دیابت).
  • سابقه ابتلا به دیابت حاملگی، سابقه تولد نوزاد با وزن بیشتر از 4 کیلوگرم یا تولد نوزاد با ناهنجاری‌های مادرزادی.
  • بالا بودن فشارخون (فشارخون ماکزیمم بیشتر از 140 و یا مینیمم بیشتر از 90 میلی‌متر جیوه)
  • وجود اختلالات چربی خون یعنی تری‌ گلیسرید بالاتر از 250 و یا کلسترول با دانسیته کم (کلسترول مفید یا HDL ) کمتر از 35 میلی‌گرم در دسی‌ لیتر
  • سابقه ابتلا به کیست‌های متعدد تخمدان و یا بیماری‌های قلبی- عروقی (تنگی رگ‌های قلب، انفارکتوس قلبی یا سکته مغزی)

چطور متوجه شویم دیابت داریم ؟

در ادامه به بررسی عوامل که باعث می شود متوجه شویم دیابت داریم می پردازیم.

1)  تشنگی مفرط و ادرار زیاد

تشنگی مفرط و ادرار زیاد از نشانه‌های کلاسیک دیابت هستند. اگر دچار دیابت باشید، قند (گلوکز) اضافی در خون شما جمع می‌شود. کلیه‌هایتان مجبورند اضافه کاری کنند تا قند اضافی را فیلتر کرده و جذب کنند.
اگر کلیه‌هایتان نتوانند این کار را مداوماً انجام دهند، قند اضافی به همراه مایعاتی که از بافت‌های بدن شما استحصال شده‌اند، وارد ادرار می‌شوند. این امر باعث ادرار مکرر می‌شود و ممکن است باعث کم آب شدن بدن شود. زمانی که شما مایعات بیشتری می‌خورید تا تشنگی خود را برطرف کنید، بیشتر ادرار می‌کنید.

2) احساس آنفلونزا

گاهی اوقات نشانه‌های دیابت مثل نشانه‌های بیماری آنفولانزا بروز می‌کنند. ممکن است متوجه خستگی، ضعف و کم‌اشتهایی خود شوید. در حقیقت، به دلیل عدم کنترل دیابت، توان بدن شما برای تولید انرژی از قند کاهش می‌یابد. قند به جای سوخت‌رسانی به سلول‌ها، در خون باقی می‌ماند. این امر باعث می‌شود شما احساس خستگی کنید.

3) کاهش یا افزایش وزن

تغییرات وزن هم در زمره نشانه‌های محتمل دیابت قلمداد می‌شوند. زمانی که در اثر ادرارهای مکرر قند از دست می‌دهید، بدن شما کالری هم از دست می‌دهد. در همین حال، ممکن است دیابت مانع از رسیدن قند حاصل از غذا به سلول‌ها شما شود.
این مسئله به گرسنگی مداوم منجر می‌شود. اثر مرکب این دو عامل، به‌ خصوص برای مبتلایان به دیابت نوع اول، احتمال کاهش وزن سریع است. افزایش وزن هم مسئله آفرین است. وزن زیاد ممکن است مقاومت بافتهای شما را نسبت به انسولین بیشتر کند.
که این امر خود باعث افزایش سطح قند خون می‌شود. هر چه بافت‌های شما چربی بیشتری داشته باشند، سلول‌هایتان مقاومت بیشتری به انسولین خواهند یافت. به این دلیل است که اضافه‌وزن، عامل خطرناک مهمی در ایجاد دیابت نوع دوم به‌ شمار می‌رود. متوجه شویم دیابت داریم

4) تاری دید

نشانه‌های دیابت گاهی‌ اوقات در چشم‌ها بروز می‌کنند. سطوح بالای قندخون مایعات را از بافت‌ها، مثل لنزهای چشم، بیرون می‌کشد. این مسئله توانایی شما را برای تمرکز تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد.
دیابت، در صورت عدم درمان، می‌تواند باعث ایجاد رگ‌های خونی جدید در شبکیه‌ چشم (بخش پشتی چشم) شده و به رگ‌های قدیمی آسیب برساند. در اغلب افراد این امر تنها موجب مشکلات بینایی خفیف مثل نقطه‌های سیاه، نور چشمک‌زن یا حلقه‌های دور نور می‌شود. اما در برخی افراد، اثرات ممکن است بسیار شدیدتر باشد. در بعضی موارد، دیابت می‌تواند منجر به کوری شود.

5) زخم‌های دیر بهبود یا عفونت‌های مکرر

‌سطوح بالای فرایند طبیعی بهبودی بدن شما و توانایی بدن را برای مقابله با عفونت‌ها دچار مشکل می‌کند. در زنان، عفونت‌های مثانه و مهبل بسیار رایج هستند.

6) احساس سوزش در دست‌ها و پاها

قند زیاد خون می‌تواند به آسیب‌های عصبی منجر شود. ممکن است متوجه سوزش و کرخی در دست‌ها و پاهایتان شوید. به‌علاوه، احساس درد سوزاننده‌ای می‌تواند در بازوها، دست‌ها، ران‌ها و پاها وجود داشته باشد.

7) لثه‌های قرمز، متورم و سست

دیابت می‌تواند توان شما را برای مقابله با میکروبها کاهش دهد. این امر باعث افزایش خطر عفونت در لثه‌ها و استخوانهای نگه‌دارنده دندان‌ها می‌شود. ممکن است لثه از روی دندان‌ها کنار برود، دندان‌ها شل شوند، و یا زخم ها یا کیسه‌های چرک در لثه‌ها به وجود آیند، به‌خصوص اگر شما قبل از ابتلا به دیابت دچار عفونت لثه شده باشید.

8) نشانه‌های بدن خود را جدی بگیرید

اگر هر یک از نشانه‌های احتمالی دیابت را مشاهده کردید، با پزشکان تماس بگیرید. هر چه مشکل زودتر تشخیص داده شود، درمان زودتر آغاز می‌شود. دیابت مشکل حادی است. اما با مشارکت فعالانه شما و حمایت تیم پزشکی‌تان، در حالی که از یک زندگی پرجنب ‌و جوش و سالم لذت می‌برید، می‌توانید دیابت را اداره کنید.

دلایل ذکر شما از جمله دلایل است که چطور متوجه شویم دیابت داریم.

فعالیت بدنی و کاهش خطر دیابت

محققان در تازه‌ترین مطالعات خود به این نتیجه رسیدند انجام روزانه سه دقیقه ورزش خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش می‌دهد.

براساس نتایج بدست آمده از تحقیقات پژوهشگران سوئدی، فقط انجام چند دقیقه فعالیت بدنی مداوم در بهبود سلامت انسان‌ها، سرعت بخشیدن به چرخه سوخت و ساز در بدن و نیز سوزاندن قندها مفید هستند.

در همین زمینه و براساس تازه‌ترین تحقیقات علمی به عمل آمده، انجام فقط سه دقیقه فعالیت‌های فیزیکی آنهم بطور مداوم می‌توانند نقش بسیارموثری در بدن انسانها و تأمین سلامت آنها داشته باشند. انجام اینگونه از تمرینهای بدنی موجب سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن، کمک به روند سوخت قندها و کاهش قابل‌توجه خطر دچار شدن به بیماری قند خواهند شد.

با انجام فعالیتهای بدنی منظم، خطر دچار شدن به بیماریهای قلبی یا بیماری قند نوع دوم بطور قابل‌ توجهی کاهش می‌یابد.

آنچه که خیلی از افراد آنر ا رد می‌کنند، انجام فقط سی ثانیه فعالیت عضلانی برای هر عضو به‌ منظور بهبود چرخه سوخت و ساز بدن است.

دیابت پنهان چیست؟

دیابت پنهان به حالتی گفته می‌شود که در آن قند خون بین حد طبیعی و دیابتی قرار دارد. در مورد قند ناشتا مقادیر بین 125-100 و در مورد قندخون 2 ساعته در آزمون خوراکی تحمل گلوکز، مقادیر بین 199-140 به‌ عنوان دیابت پنهان در نظر گرفته می‌شوند.
دیابت پنهان یکی از مهم‌ترین عوامل خطرساز ابتلای به دیابت می‌باشد و اهمیت آن در این است که با تشخیص به موقع و انجام اقدامات لازم به صورت تغییر در روش زندگی می‌توان به نحو مؤثری از پیشرفت دیابت پنهان به سمت دیابت آشکار جلوگیری کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

چطور متوجه شویم دیابت داریم و نشانه‌های دیابت اغلب دور از دید باقی می‌مانند. در این بخش این نشانه‌ها و زمان مقتضی برای مشاوره با پزشک معالج آورده شده‌اند. نشانه‌های دیابت ابتدایی می‌توانند دور از دید و یا ظاهراً بی‌خطر باشند.
در حقیقت، ممکن است در طی ماه‌ها و حتی سالها دچار دیابت بوده ولی از وجود آن بی‌اطلاع باشید. طبق‌ نظر جامعه دیابت امریکا، تنها در ایالات متحده امریکا بیش از شش میلیون نفر وجود دارند که از دیابت خود بی‌اطلاع هستند.
اما برای پی بردن به دیابت، نیازی نیست یک آماردان باشید. شاخت نشانه‌های احتمالی دیابت می‌تواند به تشخیص زودهنگام و درمان عارضه دیابت و زندگی سالم‌تر منجر شود.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.