آب‌میوه‌های شیرین باعث دیابت می‌شود

آب‌میوه‌ها
0 ۱۹۳

آب‌میوه‌های شیرین‌ شده که در بازار به‌ عنوان جایگزین‌های سالم‌تر نوشابه‌های گازدار غیر رژیمی تبلیغ می‌شوند، به همان اندازه احتمال دارد باعث افزایش وزن شوند و خطر دیابت را بالا ببرند.

جولی پالمر و همکارانش در دانشگاه بوستون معتقدند: «مردم باید آگاه باشند که این نوشیدنی‌ها نسبت به نوشابه‌های گازدار از لحاظ خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بی‌خطرتر نیستند».

دیابت نوع 2، شایع‌ترین نوع دیابت، کاملاً با چاقی ارتباط دارد و در سراسر دنیا شایع‌تر شده است.

یافته‌های این محققان از بررسی حدود 44000 زن سیاه‌پوست در آمریکا به‌ دست آمد که در سال‌های 1995 تا 2005 مورد معاینه قرار گرفته بودند.

آنهایی که گفته بودند که دو یا تعداد بیشتری نوشابه گازدار غیررژیمی در روز می‌نوشند، 24 درصد افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نسبت به افرادی داشتند که کمتر از یک نوشابه گازدار معمولی در ماه می‌نوشیدند.

زنانی که دو یا تعداد بیشتری آب‌میوه‌های شیرین دیابت در روز می‌نوشیدند نسبت به آنهایی که کمتر از یک بار در ماه از این آب‌میوه‌ها می‌خوردند، 31 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.

نوشابه‌های گازدار رژیمی، آب‌میوه‌های شیرین دیابت آب انگور و آب پرتقال با افزایش خطر دیابت همراهی نداشتند.

این محققان می‌گویند در حالی که آب‌ پرتقال و آب‌ انگور حاوی قندهای طبیعی هستند، ممکن است اثراتی متفاوت بر سوخت‌ و ساز داشته باشند یا ممکن است با احتمال بیشتری به‌ عنوان بخشی از یک وعده غذایی خورده شوند. به گفته آنها نوشابه‌های گازدار وآب‌میوه‌های شیرین دیابت شده اغلب در میان‌ وعده‌های غذایی خورده می‌شوند و ممکن است با خوردن میان‌ غذا همراه شوند.

یک بررسی قبلی که شامل هزاران زن سفیدپوست می‌شد نیز رابطه دیابت را با هر دوی نوشابه‌های گازدار و آب‌میوه‌های شیرین‌ شده نشان دارد بود.

یک بررسی دیگر نشان می‌دهد که خوردن میوه و سبزی شاید با جلوگیری از چاقی و فراهم آوردن مواد مغذی حاوی آنتی اکسیدانت باعث محافظت در برابر دیابت نوع 2 می‌شود. بررسی سومی نشان داده است که به نظر نمی‌رسد رژیم غذایی کم‌ چربی خطر دیابت را تغییر دهد.

دکتر مارک فینگلوس از مرکز پزشکی دانشگاه دوک در کارولینای شمالی می‌گوید: مشخصه مشترک که آشکار به نظر می‌رسد این است که میزان کالری دریافتی همه چیز را تعیین می‌کند و مواد مغذی معینی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا، پرخوری را آسان‌تر می‌کنند. اگر میزان کالری را پایین نگهدارید، احتمالا می‌توانند تقریباً هر چیزی را بخورید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.