استارتاپی‌ها به دیابت نگاه کنید!

دومین رویداد کارآفرینی سلامت برگزار می‌شود

استارتاپی‌ها به دیابت نگاه کنید!
2 ۲۴۳

این طرح که در سطح دانشگاه‌های کل کشور برگزار می‌شود، دومین رویداد کارآفرینی سلامت محسوب می‌شود و رویداد اول نیز پیش از این، از سوی مرکز رشد فناوری‌های سلامت خوزستان و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز برگزار شده بود.

دومین رویداد تخصصی کارآفرینی سلامت در منطقه۴ آمایشی وزارت بهداشت با موضوع «دیابت» و با شعار «استارتاپی‌ها به دیابت نگاه کنید» برگزار می‌شود.

این طرح که در سطح دانشگاه‌های کل کشور برگزار می‌شود، دومین رویداد کارآفرینی سلامت محسوب می‌شود و رویداد اول نیز پیش از این، از سوی مرکز رشد فناوری‌های سلامت خوزستان و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز برگزار شده بود.

به گفته مسئولان برگزارکننده، استقبال اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی از رویداد اول چشمگیر بوده و برنامه‌ریزی رویداد دوم نیز در پاسخ به نیازهای موجود به خصوص در زمینه دیابت صورت گرفته است.

مطابق آمارها، فشار خون و دیابت دو بیماری شایع مزمن در کشور هستند که آمار مبتلایان به این بیماری‌ها بالا و رو به افزایش است و به‌طور عمده سبک زندگی، تغذیه، فعالیت فیزیکی و تعاملات انسانی از عوامل بروز و شیوع این بیماری‌ها هستند. ۱۸‌‏درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشور مبتلا به شرایطی هستند که قند ناشتای آنها غیر‌طبیعی است.

حدود ۳۰‌ درصد جمعیت بالای ۲۵‌سال یا دیابتی بوده یا طی ۳ تا ۵ سال آینده اگر مداخله‌‌ای انجام نشود، دیابتی خواهند شد. در حال حاضر، ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ‏دیابتی و ۸.۵ میلیون نفر مبتلا به پیش‌دیابت هستند و باید تدابیری اتخاذ شود تا این افراد سبک زندگی و تغذیه‌ای خود را تغییر دهند.

ایده های استارتاپی رویداد تخصصی کارآفرینی سلامت

در سیاستگذاری‌های وزارت بهداشت، توجه به این دو بیماری در اولویت قرار گرفته ‌و مراکز بهداشت استان خوزستان نیز این امر را مورد توجه قرار داده‌اند. بر این اساس هدفگذاری اول مرکز رشد، «فشار خون» بود که رویداد استارتاپی مربوط به آن در آذرماه برگزار شد. دیابت جزو بیماری‌هایی است که معمولا دیر تشخیص داده می‌شود و پس از تشخیص نیز باید به‌سرعت کنترل شود؛ به همین خاطر ایده‌های استارتاپی می‌توانند در این باره کمک زیادی به رفع چالش‌ها بکنند.

در حال حاضر ۱۵ درصد جمعیت استان خوزستان به این بیماری مبتلا هستند و بار عاطفی این بیماری و ترس و نگرانی ناشی از آن در خانواده‌ها شاید از اثرات سوء خودِ بیماری بیشتر باشد. تمرکز بر تغذیه سالم و فعالیت بدنی کودکان و نوجوانان اولین هدف وزارت بهداشت در ‏راستای پیشگیری از ابتلا به دیابت است. در این زمینه رسانه‌ها می‌‌توانند کمک‌کننده باشند تا باورهای اشتباه تغییر کند.‏

شواهدی وجود دارد که بعضی از کشورها توانسته‌اند با پیاده‌سازی روش‌های نوین، روند رشد دیابت را متوقف کرده ‌یا کند کنند و این رویداد نیز برای کنترل و پیشگیری دیابت جلوگیری از مرگ افراد به ویژه افراد در بازه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال تلاش می‌کند. انتظار می‌رود که با برگزاری دومین رویداد استارتاپی سلامت با موضوع دیابت، ایده‌هایی در راستای حل مشکلات این گروه از بیماران در خوزستان و در سراسر کشور به دست آید.

گفتنی است برگزاری سلسله رویدادهای کارآفرینی سلامت، با هدف اجتماعی‌کردن موضوعات سلامت صورت می‌گیرد تا دسترسی به سلامت و راهکارهای آن آسان‌تر شوند و یکی از راه‌های دستیابی به این هدف، برگزاری رویدادهای استارتاپی است. زمان برگزاری رویداد، روزهای ۸ و ۹ اسفندماه خواهد بود و ثبت‌نام برای شرکت در رویداد از طریق سایت‌ farafarin.fanosa.ir آغاز شده است.

منبع خبر: شنبه مگ

۲ نظرات
  1. مسعود می گوید

    ممنون

  2. علی می گوید

    من یه ایده استارتاپی دارم راهنمایی بفرمایید چطور می تونم اجرا کنم
    با تشکر از سایت خوب شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.