سه دستور غذایی برای بیماران دیابتی

سه دستور غذایی برای بیماران دیابتی
0 ۴۰۷

عسل و درمان دیابت

دستور غذایی برای بیماران دیابتی که گروهی از محققان فرانسوی توانستند با عسل زخم های دیابت را درمان کنند. گروهی از محققان توانستند با مالیدن عسل بر روی زخم یک فرد مبتلا به دیابت از لزوم قطع یک پای عفونی پیشگیری کرد.
پزشکی در دانشگاه ویسکانسین که شش بیمار دیابتی خود را از خطر قطع عضو نجات داده است.
آزمایشی را برای ترویج استفاده گسترده از عسل‌درمانی آغاز کرده است.در این درمان پس از برداشت پوست و باکتری مرده لایه عسل وارد زخم می‌شود.

عسل درمانی برای بیماران دیابتی

جنیفر ادی پروفسور دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه ویسکانسین می‌گوید:
«عسل به دلیل خاصیت اسیدی خود باکتری را از بین می‌برد و از بروز عوارض مقاومت باکتریایی که در مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ هایی استاندارد دیده می‌شود
پیشگیری می‌کند. افراد مبتلا به دیابت معمولاً از جریان خون ضعیفی برخوردارند و از آنجا که توانایی آنان برای مبارزه با عفونت کاهش می‌یابد،
زخم‌هایشان به سختی درمان می‌شود. تقریبا هر 30 ثانیه یک قطع‌ عضو ناشی از دیابت در جهان انجام می‌شود.
اگر بتوان ثابت کرد که عسل موجب شفای زخم افراد دیابتی می‌شود می‌توان امیدهای تازه‌ای برای بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت بوجود آورد.
عسل‌درمانی هم‌اکنون در نیوزلند برای درمان زخم‌های بستر و در اروپا بعنوان یک شکل درمان جایگزین استفاده می‌شود.

هندوانه ابوجهل و درمان دیابت

دستور غذایی برای بیماران دیابتی هندوانه ابوجهل است که استفاده از گیاهان آنتی‌ دیابتیک در ایران از قدمت طولانی برخوردار است. از جمله این گیاهان می‌توان به تخم شنبلیله- برگ مریم‌ گلی- گیاه قنطوریون صغیر- ریشه صابونی غاسول- پوسته دانه لوبیا برگ درخت گردو- علف هفت‌ بند – سیر- پیاز- ریشه بالا آدم- برگ گزنه- قره‌ قاط و حنظل اشاره نمود.

حنظل یا هندوانه ابوجهل از خانواده cucurbitaceae ( تیره کدو) می‌باشد. این گیاه بومی نواحی گرم آفریقا و آسیا می‌باشد. در ایران در مناطق آذربایجان، لرستان، خوزستان، فارس، کرمان، بوشهر، جزیره قشم، بندرعباس، بلوچستان، خراسان و یزد به صورت وحشی می‌روید.
اخیراً دانشمندان توانسته با استفاده از عصاره آبی میوه هندوانه ابوجهل میزان قند خون خرگوش‌های دیابتی را کاهش دهند.
این تحقیقات بر روی انسان در دست بررسی است در صورت موفقیت می‌تواند کمک قابل‌‌ توجهی به افراد دیابتی بکند.

عصاره کدو و تولید انسولین

یکی از دستورهای دستور غذایی برای بیماران دیابتی که یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که عصاره کدو ممکن است به مبتلایان به دیابت نوع 1 کمک کند تا انسولین کمتری تزریق کند.
در پژوهشی در چین دانشمندان به موش‌های دارای دیابت تجربی نوع 1 عصاره کدو خوراندند و نشان دادند که سلول‌ های آسیب‌دیده لوزالمعده در این موش‌ها که مسئول تولید انسولین هستند، باززایی پیدا کردند و انسولین بیشتر تولید کردند.
پژوهشگران چینی که این تحقیق را انجام داده‌اند می‌گویند گرچه مبتلایان به دیابت نوع یک باید همیشه انسولین تزریق کنند
عصاره کدو ممکن است به میزان قابل‌ توجهی مقدار انسولین موردنیاز آنها را کاهش دهد.
در افراد مبتلا به دیابت نوع یک، لوزالمعده انسولین کافی برای تنظیم قند خون تولید نمی‌کند، و باید برای جبران انسولین تزریق کنند.

سبزیجات برای دیابت مفیدند ولی میوه‌ها خیر!

مطالعات جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد سبزی‌ها که منابع غنی از فیبرها، آنتی‌ اکسیدان‌ها، و منیزیم می‌باشند می‌توانند خطر پیشرفت بیماری دیابت نوع 2 را، چیزی در حدود 30 درصد کاهش دهند.

از سوی دیگر، بر طبق مطالعه‌ای که بر روی 64191 زن چینی میانسال انجام شد، مشخص شد که افزایش مصرف میوه‌ها، هیچ اثر مفیدی بر روی این بیماری ندارد.

دستور غذایی برای بیماران دیابتی که در این مطالعه، دیده شد که دریافت بیشتر سبزیجات غنی از فیبر، آنتی‌ اکسیدان‌ها و منیزیم با نمایه (اندیس) گلیسمی پایین، با کاهش خطر بیماری دیابت نوع 2 در ارتباط می‌باشد. در این پژوهش زنانی با گروه سنی بین 40 تا 70 سال را مورد ارزیابی قرار داد. با استفاده از یک پرسشنامه بسامد غذایی مشخص شده که میانگین مقدار میوه و سبزی که آن‌ها در طول یک روز مصرف می‌کردند، به ترتیب حدود 4/239 و 0/236 گرم بود.
مقدار دریافت مواد غذایی یک بار در ابتدای آزمایش تخمین زده شد و بار دیگر حدود 4 سال و 6 ماه بعد این ارزیابی تکرار شد.
به‌ منظور مطالعه بهتر و دقیق‌تر، سبزیجات به 5 گروه ( برگ‌سبز ها، برگ‌ زرد ها، گوجه‌فرنگی، پیاز و غیره) و میوه‌ها به 3 گروه (مرکبات، هندوانه و غیره) دسته‌بندی شدند.
مصرف بیشتر سبزیجات (به طور میانگین حدود ؟؟ گرم در روز) در مقایسه با مصرف کم‌تر آن (به طور میانگین در حدود 5/121 گرم در روز) موجب کاهش خطر پیشرفت این بیماری در حدود 28 درصد شد.

نتایج یک تحقیق

در این تحقیق، وزن یک فنجان گل کلم پخته حدود 50 گرم و یک سیب متوسط حدود 140 گرم در نظر گرفته شد.
از سوی دیگر، ارتباطی بین مصرف انواع میوه‌ها و یا حتی نوع خاصی از آن‌ها با کاهش خطر پیشرفت بیماری دیابت نوع 2 دیده نشد.
محققین می‌گویند مکانیسم چگونگی تأثیر سبزیجات بر میزان جذب قند خون (گلوکز) هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما ممکن است این اثر به دلیل وجود مقادیر بالای آنتی‌ اکسیدان‌ ها، فیبرها، منیزیم و یا نمایه (اندیس) گلیسمی پایین در سبزیجات باشد.
این تحقیق، تحقیقات قبلی را که ارتباط سودمند بین دریافت ویتامین E و C و بیماری دیابت نوع 2 را مطرح کرده بودند، تایید کرد. چرا که ارتباط مفید بین مصرف ویتامین C، ویتامین E، کاروتن و فیبر با بیماری دیابت نوع 2 گزارش شد. اما این سودمندی در مورد منیزیم واضح و مشخص نبود.
با توجه به این مطالب، می‌توان فهمید که اثر مفید مصرف سبزیجات بر روی کاهش خطر پیشرفت بیماری دیابت نوع 2، فقط به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، منیزیم یا فیبرها نمی‌باشد. در سبزیجات، ترکیبات دیگری مانند: فیتات‌ ها، لیگنان‌ ها  وایزوفلاون‌ ها نیز یافت می‌شوند که می‌توانند دارای اثرات «فزاینده» و یا « همکاری‌ کننده» بر روی کاهش خطر دیابت نوع 2 داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.