آموزش غذاهای لذیذ برای دیابتی ها

آموزش غذاهای لذیذ برای دیابتی ها
0 ۷۳۴

بهترین غذاها برای دیابتی ها

دیابتی ها باید غذاهای مفید برای سلامت بدن شان بخورند. شام مناسب برای دیابتی ها می تواند از تنوع بسیار زیادی برخوردار باشد و افراد دیابتی می توانند غذاهای لذیذ و خوشمزه را که برای سلامت شان مفید است مصرف کنند. آموزش غذاهای لذیذ برای دیابتی ها و چند غذای خوشمزه برای دیابتی ها در ادامه به شما معرفی خواهد شد.

چند غذای خوشمزه برای دیابتی ها

رعایت رژیم غذایی مناسب در کنترل بیماری دیابت بسیار ضروری و مهم است ولی از آن جایی که شیوه زندگی افراد، فرهنگ و یا وضعیت اقتصادی اجتماعی آنان کاملا متفاوت می باشد، بهتر است به جای توصیه رژیم یکسان واز پیش تعیین شده، شام مناسب برای دیابتی ها دستورالعمل های تغذیه ای بر مبنای اهداف درمان و نیاز هر فرد دیابتی زیر نظر یک متخصص تغذیه انجام شود.

رژیم غذایی دیابتی ها

اولین و مهمترین هدف برنامه ریزی غذایی افراد دیابتی حفظ ثبات نسبی قند خون در محدوده طبیعی است. جهت تحقق این امر، باید بین غذای مصرفی با انسولین (تزریقی یا طبیعی) و فعالیت بدنی یا ورزش تعادل برقرار کنید.

چنین برنامه ای بر اساس احتیاجات تغذیه ای و روش زندگی شما خواهد بود و به شما می گوید چه بخورید، چه مقدار و کی بخورید؟ اگر انسولین تزریق می کنید، مقدار انسولین مورد نیاز، باید مطابق با مقدار غذای دریافتی شما باشد. مقدار و نوع انسولین مورد نیاز، باید به وسیله دریافت منظم و ثابت غذا و پیگیری قند خون تعیین شود.

اگر مبتلا به دیابت نوع دو هستید ، توجه به مقدار و نوع غذای مصرفی به شما کمک خواهد کرد که قند خون خود را در حد طبیعی حفظ کنید. اگر چاق هستید رسیدن به وزن مناسب بسیار مهم است. چون معمولاً با کاهش 5 تا 10 کیلوگرم وزن، قند خون به حد طبیعی باز می گردد.

آموزش غذاهای لذیذ برای دیابتی ها + شام مناسب برای دیابتی ها

شام مناسب برای دیابتی ها
دومین هدف برنامه ریزی غذایی بازگشت میزان چربی به مقادیر طبیعی است. دو نوع چربی خون که به طور معمول مورد آزمایش قرار می گیرند، کلسترول و تری گلیسرید هستند. افزایش چربی های خون اغلب سبب ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی می شود.

هدف برنامه ریزی غذایی حفظ مقدار کلسترول خون کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر و تری گلیسرید کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر می باشد( برای کودکان و نوجوانان مقدار کلسترول زیر 170 میلی گرم توصیه شده است).

سومین هدف برنامه ریزی غذایی، تامین مقدار کافی انرژی برای حفظ وزن متناسب است. البته برای کودکان این مقدار انرژی باید طوری محاسبه شود که نیازهای رشد و تکامل آنها را نیز تامین کند.

آموزش غذاهای لذیذ برای دیابتی ها

آموزش غذاهای لذیذ برای دیابتی ها + شام مناسب برای دیابتی ها
تغذیه دیابتی ها با توجه به میزان فند خونی که دارند در وعده های مختلف غذایی تنظیم می شود.

سیب میوه مناسب برای دیابتی ها

اکثر متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند حتما در رژیم غذایی خود سیب را بگنجانید زیرا سیب کالری بسیار پایینی دارد و فیبر آن بسیار بالاست و جلوی گرسنگی را می‌گیرد. سیب همچنین دشمن کلسترول بد است و میزان قندخون را کاهش می‌دهد.

آواکات بهترین غذا برای دیابتی ها

پاین میوه غنی از اسیدهای چرب مونوی غیراشباع است که سبب کند شدن هضم و پیشگیری از افزایش قندخون بعد از صرف غذا می‌شود.

آموزش غذاهای لذیذ برای دیابتی ها + شام مناسب برای دیابتی ها
فیبرهای حلال جو هضم را کند کرده و سبب جذب تدریجی قند می‌شود.

جو بهترین گزینه برای دیابتی ها
می‌توانید جو را جایگزین برنج سفید کنید تا میزان قندخونتان بعد از صرف غذا حدود 70 درصد کاهش یابد و تا ساعت‌ها ثابت بماند. فیبرهای حلال جو هضم را کند کرده و سبب جذب تدریجی قند می‌شود.

سبزیجات شام مناسب برای دیابتی ها
فیبر حلال تمامی سبزیجات می‌تواند قندخون بالا را مهار کند. در ضمن سبزیجات غنی از پروتئین هستند و به راحتی می‌توان آنها را جایگزین گوشت قرمز کرد.

آموزش غذاهای لذیذ برای دیابتی ها + شام مناسب برای دیابتی ها
چند نوع غذا برای افراد دیابتی

گوشت گاو مناسب برای دیابتی ها

می‌توانید قسمت‌های کم چرب گوشت گاو را انتخاب کنید و یک‌چهارم بشقاب‌تان را در هر وعده غذایی به آن اختصاص دهید. رساندن به اندازه پروتئین به بدن باعث می‌شود مدت طولانی‌تری سیر بمانید و در صورت لاغر شدن حجم بافت ماهیچه‌ای‌تان کاهش نیابد. در ضمن مصرف پروتئین به افزایش متابولیسم کمک می‌کند.

میوه های گوشت دار مناسب برای دیابتی ها

دانه‌دار انواع میوه‌های گوشتی حاوی یک یا چند دانه که به رنگ‌های قرمز یا بنفش موجود است مانند انواع انگور حاوی ترکیبی طبیعی به نام آنتوسیانین هستند. محققان می‌گویند این دانه‌های رنگی می‌تواند سبب کاهش قندخون شده و در عین حال محرک تولید انسولین در بدن باشند.

کلم بروکلی شام مناسب برای دیابتی ها
بروکلی غنی از کروم بوده که در درازمدت نقشی اساسی و مهم برای تنظیم قندخون دارد.

هویج تغذیه مناسب برای دیابتی ها

هویج یکی از منابع طبیعی غنی از بتاکاروتن است که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و قندخون را تنظیم کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.