نکات مهم ورزش کردن دیابتی‌ها

نکات مهم ورزش کردن برای دیابتی‌ها
0 ۱۰۷

ورزش کردن برای دیابتی‌ ها

دیابت و ورزش برای بیماران دیابتی باید در هنگام ورزش کردن نکات زیر را مد نظر داشته باشند:

  1. دیابت و ورزش انتخاب ورزش مورد علاقه
  2. شروع آهسته‌ی فعالیت‌های ورزشی
  3. ورزش روزانه
  4. پوشیدن جوراب‌های نخی
  5. بررسی میزان قند خون در صورت امکان قبل و بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین دیابت و ورزش
  6. همراه داشتن غذا برای نگه داشتن قند خون در سطح فعالیت، در طول فعالیت ورزشی.
  7. در صورتی که احساس کاهش قند خون کردید، (لرزش، عرق کردن، سستی زانوها، تپش قلب، ….) موادی مثل آب پرتقال یا هر نوع آب میوه (1 لیوان) و یا 1 قطعه آب‌نبات مصرف کنید و این احساس را به هیچ عنوان نادیده نگیرید.
  8. نوشیدن آب و مایعات غیر قندی در طی ورزش و بعد از آن.
  9. زمانی که دچار درد قفسه سینه یا درد شدید در ناحیه پا شدید، ورزش را متوقف کنید.
  10. پاها را قبل و بعد از هر ورزش، از نظر بریدگی‌ها، قرمزی و تاول کنترل کنید.
  11. از پیاده‌روی طولانی و پیمودن مسافت‌های زیاد که خطر تاول زدن و سایر آسیب‌ها به پا را افزایش می‌دهد، خودداری کنید.
  12. به خاطر داشته باشید در هنگام ورزش، به‌ خصوص پیاده‌روی و دویدن از کفش‌های راحت استفاده کنید تا احتمال آسیب رساندن به پاها را به حداقل برسانید.

توصیه های مهم برای ورزش کردن دیابتی ها

  • توصیه می‌شود ورزش را روزانه در ساعت‌های معین، به‌ویژه زمانی که سطح قند خون در حداکثر می‌باشد، انجام دهید. بهترین برنامه، نرمش صبحگاهی بعد از صبحانه به مدت حداقل 10 دقیقه در فضای آزاد یا در اتاق با پنجره باز می‌باشد.
  • قبل از برنامه ورزشی یک غذای سبک مانند یک عدد میوه یا یک ساندویچ پنیر میل نمایید. این عمل در ورزش‌های سبک مثل نرمش‌های کوتاه‌مدت لازم نیست.
  • در صورتی که ورزش بیش از نیم ساعت طول بکشد، خوردن غذایی ساده مثل یک عدد میوه، یک لیوان آب‌میوه، یک ساندویچ کوچک ضروری است.
  • اگر میزان قند خون بیش از 250 میلی‌گرم در دسی‌ لیتر باشد، ورزش نکنید، زیرا فعالیت ورزشی در این حالت، سبب تشدید افزایش سطح قند خون می‌شود.
  • انجام ورزش در افرادی که قند خون کنترل‌ شده ندارند، موجب افزایش بیشتر قند خون آنان می‌شود، زیرا بدون انسولین کافی در بدن، در عضله‌ای که در حال ورزش می‌باشد،
  • مصرف قند خون افزایش نمی‌یابد، علاوه بر آن تولید قند در کبد بالا می‌رود و باعث وخیم شدن وضعیت دیابت شما می‌شود. اما در افرادی که قند خون آن‌ها کم‌تر از 250 میلی‌گرم در دسی‌ لیتر باشد، ورزش منجر به کاهش مطلوب قندخون خواهد شد.
  • چنانچه پیش از شروع ورزش دچار خستگی بی‌علت، کسالت، گیجی، تنگی نفس یا تپش قلب هستید، ورزش نکنید.
  • در صورتی که قصد دارید ورزش‌های شدید و سنگین انجام دهید، با پزشک خود مشورت کنید.

نکات مهم در مورد کوهنوردی

  1. سعی کنید به تنهایی مسافت‌های طولانی در کوه را طی نکنید.
  2. اطرافیان را در جریان دیابت خود قرار دهید.
  3. هرگونه علائم قند خون را جدی بگیرید و سریع وارد عمل شوید.
  4. همیشه مواد قندی به همراه داشته باشید.
  5. از خستگی بیش از حد در کوهنوردی خودداری کنید.
  6. از کفش‌های مناسب جهت کوهنوردی استفاده کنید.
  7. پاهای خود را قبل از شروع کوهنوردی مورد بررسی قرار دهید.
  8. قبل از شروع کوهنوردی مقداری مواد قندی مصرف کنید.
  9. با پزشک خود در خصوص کاهش انسولین تزریقی در روز کوهنوردی و روز بعد از آن مشورت نمایید.

تغییر سبک زندگی اصلی‌ ترین روش درمان دیابت

اصولا یکی از اصلی‌ترین روش درمان دیابت، تغییر سبک زندگی است. یعنی بیمار دیابتی که تا دیروز چربی زیاد مصرف می‌کرده و سیگار می‌کشیده باید تغذیه‌اش را مراعات کرده و سیگارش را ترک کند.
یکی از موارد تغییر روش زندگی در افراد برای ورزش کردن دیابتی‌ ها و افزایش فعالیت‌های روزانه است البته با زندگی امروزی خیلی نمی‌توان از بیمار دیابتی انتظار داشت که به راحتی‌ ورزش را به برنامه و عادات زندگی‌اش اضافه کند چون بالاخره زندگی امروزی ماشینی شده است.
مثلا برای عوض کردن کانال تلویزیون که تا 20، 30 سال قبل باید فرد بلند می‌شد و می‌رفت جلوی تلویزیون، امروز دستگاه کنترل از راه دوری ساخته شده که عدم تحرک را به ما القا می‌کند اما ورزش در بیماران دیابتی کمی با بقیه فرق دارد.

توصیه هایی برای ورزش کردن دیابتی ها

اگر چه ورزش کردن برای دیابتی‌ ها چه در افراد دیابتی و چه در افراد سالم باعث سلامت می‌شود اما فواید ورزش در افراد دیابتی به مراتب بیشتر است.
توصیه می‌شود که در هفته 150 دقیقه ورزش برای سلامت لازم و کافی است. یا به عبارتی پنج روز در هفته، روزی 30 دقیقه. حتی گفته می‌شود که لازم نیست این 30 دقیقه پشت سر هم باشد.
یعنی بیمار دیابتی می‌تواند در سه فرصت جدا از هم مثلاً صبح و بعد ازظهر و شب، یک مسافت را به مدت 5 دقیقه برود و 5 دقیقه برگردد.
به همین سادگی می‌توان ورزش را وارد برنامه روزانه کرد.
برای این برنامه ورزشی هیچ بهانه‌ای وجود ندارد چون نه خرجی دارد نه خیلی زمان نیاز دارد.اینکه می‌گوییم ورزش در دیابت بسیار مفیدتر از سایرین است، به این دلیل است که ثابت شده ورزش اثری دقیقاً مشابه انسولین روی قند خون دارد.
به این ترتیب که ورزش با همان مکانیسم انسولین باعث وارد شدن گلوکز به سلول‌های عضلانی بدن شده و میزان قند خون را کم می‌کند.
جالب هم اینجاست که اثر هر بار ورزش کردن تا حدود 24 ساعت روی قند خون می‌ماند بنابراین ورزش یکی از پایه‌های اصلی درمان و کنترل دیابت است.

نتایج مرکز تحقیقاتی در آمریکا

حتی ثابت شده که ورزش در پیشگیری از ابتلا به دیابت موثر است. در تحقیقات گسترده‌ای در چندین مرکز تحقیقاتی آمریکا، دانشمندان عده‌ای از افراد دارای شرایط پرخطر برای ابتلا به دیابت را که هنوز دیابتی نشده بودند.
به دو گروه تقسیم کردند. به یک گروه پیشاپیش متفورمین تجویز کرده و به گروه دیگر هفته‌ای 150 دقیقه ورزش تجویز کردند. سپس دریافتند، متفورمین حدود 30 درصد از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند.
در حالی که ورزش حدود 50 درصد از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند بنابراین ورزش یکی از پایه‌های پیشگیری از دیابت در افرادی است که احتمال ابتلا به دیابت در آنها بیشتر از سایرین است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.