ورزش یک نیاز ضروری برای دیابتی ها

ضرورت ورزش برای دیابت
0 ۹۹

ضرورت ورزش برای دیابت

ضرورت ورزش برای دیابت،همه برای حفظ تناسب اندام و سلامت خود، به ورزش احتیاج دارند. ورزش موجب می‌ شود که احساسی مطبوع و چهره ای جذاب داشته باشید.
ورزش در مبتلایان به دیابت تعادل انرژی برقرار می کند. با ورزش منظم، وزن اضافی خود را آسانتر کم می کنید. ورزش منظم و جدی قلب را سالم نگه می دارد و خون رسانی به پاها را بهبود می بخشد.

ضرورت ورزش برای دیابت ورزش با بالا بردن تعداد گیرنده های انسولین روی سلولها، یا حاضر و آماده کردن آنها، موجب می شود حساسیتشان افزایش یابد. ورزش بدن را نرم می کند و مهمتر از همه، لذت بخش است. مطالعه دو کتاب دیگر با عنوان های دیابت:

راهنمایی بنیادی، اثر رُوان هیلسون و راهنمای بدنسازی دیابتی ها اثر جکی وینتر و دکتر باربارا بوچر، شما را یاری می کند تا از ورزش لذت ببرید.

گلوکز و انسولین

گلوکز غذایی که می خوریم به صورت گلیکوژن در درون کبد و عضلات ذخیره می شود. برای اینکه این فرایند ذخیره سازی تحقق یابد، بدن به انسولین نیاز دارد. وقتی ورزش می کنید، گلیکوژن موجود در عضلات به گلوکز تجزیه و به صورت انرژی مصرف می شود.

چنانچه به گلوکز بیشتری نیاز داشته باشید، عضلات به کمک اندکی انسولین می توانند گلوکز مورد نیاز را از جریان خون تأمین کنند. با کم شدن مقدار گلوکز در خون، کبد گلوکز بیشتری به درون جریان خون می ریزد و مقدار آن را در خون افزایش می دهد. در صورت بالا بودن غلظت انسولین این امر اتفاق نمی افتد. به این ترتیب، می بینید که برای انجام دادن حرکات ورزشی به به ذخایر کافی گلیکوژن و مقدار اندکی انسولین نیاز دارید.

بالا بودن سطح انسولین موجب هیپوگلیسمی (کم شدن قند خون) می شود، زیرا کبد نمی تواند از ذخایر موجود در خود، گلوکز خون را افزایش دهد. کم بودن انسولین در بدن باعث بالا رفتن سطح گلوکز در خون می شود و انجام دادن حرکات ورزش را دشوار می کند، زیرا عضلات نمی توانند از گلوکز موجود در خون مصرف کنند.

خوردن غذای بسیار جزئی قبل از انجام دادن حرکات ورزشی نیز موجب کم شدن قند خون (هیپو گلیسمی) می شود. برای انجام دادن حرکات ورزشی، مگر حرکات بسیار جزئی، لازم است گلوکز کافی در خون شما موجود باشد.

تامین نیاز گلوکز در بدن

در ادامه به مقاله ضرورت ورزش برای دیابت و بحث گلوکز در افراد دیابتی می پردازیم.

مقداری از گلوکز موردنیاز را کبد و بقیه را غذایی که می خورید تأمین خواهد کرد. غذاهای پُر الیاف (الیاف‌دار) مقدار ثابتی گلوکز در طول چند ساعت فراهم می آورند؛ غذاهای حاوی مواد قندی موجب می شوند که قند خون به سرعت بالا و در حرکات ورزشی شدید به سرعت جذب شوند.

اگر به طور مرتب ورزش کنید، عضلات برای بالا بردن مقدار گلوکز به  انسولین کمتری نیاز دارند و در نتیجه انسولین موردنیاز یا مقدار داروی خوراکی کم کنندۀ قند خون ممکن است کاهش یابد.

گلوکز خون خود را قبل از شروع و بعد از پایان حرکات ورزشی و در فواصل حرکات اندازه گیری کنید  تا بدانید که به چه مقدار غذا یا انسولین یا قرص نیاز دارید. اگر حرکاتی را انجام می دهید.

که بدن به آنها عادت ندارد، شاید لازم باشد مقدار انسولین یا قرصهای کم کننده آن را کم کنید و قبل از شروع حرکات غذای بیشتری بخورید. لازم است یکی دو ساعت قبل از شروع حرکات قدری کربوهیدرات پُر الیاف مصرف کنید تا گلوکزی با جذب تدریجی در بدن تأمین کنید و همچنین قدری گلوکز با جذب سریع قبل و در حین حرکات وارد بدن کنید.

افرادی که اضافه وزن دارند و فقط از راه پرهیز غذایی دیابت خود را کنترل می کنند، نیازی به خوردن مواد غذایی اضافی ندارند! با پیشرفت برنامه های آموزشی، بتدریج قادر خواهید بود تا روش درمان خود را اصلاح کنید.

ضرورت ورزش برای دیابت

 

اَندی دوندۀ دو مارتون ، به دیابت مبتلاست. وقتی تمرینهای ورزشی خود را شروع کرد، انسولین بدنش کاهش یافت و قبل از شروع به دو مواد غذایی بیشتری مصرف کرد. حالا دیگر دویدن بخشی از زندگی اوست، از این رو دیگر لازم نیست که مقدار انسولین مصرفی خود را با دویدن متناسب کند.

او می داند که یک شکلات با اندازه معمولی گلوکز او را برای دویدن در مسافتی حدود پانزده کیلومتر تأمین خواهد کرد. بیشتر ما به مقداری بیش از این نیاز داریم.

بدنسازی برای دیابتی ها

ادامه مقاله در مورد ضرورت ورزش برای دیابت باید گفت ورزشکاران سالهایی از عمر خود را به تمرینهای ورزشی اختصاص می دهند.

هیچ کس از انها انتظار ندارد که در اولین مسابقه برنده مدال طلا شوند. به همین نحو نیز هر فردی باید بدن خود را بتدریج به ورزش عادت دهد. با بالا رفتن سن، مفاصل سخت، و قدرت ورزش در ما کمتر می شود. نوجوانی که تناسب اندام ندارد

براحتی می تواند به عبارتی انفجار انرژی را تحمل کند، اما یک فرد هفتاد و پنج ساله بدون تناسب اندام نمی تواند این کار را انجام دهد؛ در واقع، قلب او ممکن است چنان یکه بخورد که دچار حمله قلبی شود و روزهای بعد نیز سنگین و دردناک باشد.

تمرینها را به آرامی شروع کنید. تمرینهای ورزشی جنبه های مختلف دارند. لازم است. تنفس و گردش خون را بهبود بخشید. باید عضلات خود – بویژه عضلاتی را که بیشتر به کار می گیرید- قوی کنید. باید بدن خود را روز به روز نرمتر و انعطاف پذیر تر کنید. بنیه شما باید بتدریج تقویت شود.

لباس و کفش راحت بپوشید ( کفش های ورزشی سبک بسیار مناسب اند )، به طوری که وزن آنها را حس نکنید. با گرم کردن بدنتان باید بتوانید پوشاک خود را سبکتر کنید. ورزش را با حرکات سبک شروع و بدن خود را گرم کنید.

بعد بتدریج با انجام دادن حرکات آرام، بدن خود را سرد و به حالت عادی برگردانید. مقدار حرکات گرم کنند و سرد کننده بدن، به نوع فعالیت هایی بستگی دارد که انجام می دهید.

در مورد مقاله ضرورت ورزش برای دیابت کامنت بزارید و لطفا نظرات خودتون را  اعلام کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.