دیابت و کودکان

همه چیز در مورد دیابت و کودکان

دیابت و کودکان
0 ۲۷۶

دیابت کودکان و تماشای تلویزیون

طبق تحقیقات جدید مشخص شده است که تماشای تلویزیون موجب افزایش دیابت خصوصاً در بچه‌ها می‌گردد. کنترل دیابت در بچه‌هایی که وقت بیشتری را نسبت به بقیه افراد به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند مشکل‌تر می‌باشد.

براساس نتایج مطالعه جدیدی که در کشور نروژ به انجام رسیده است، سطح قندخون در کودکان دیابتی، ارتباط قابل‌توجهی با مدت‌زمان نشستن پای گیرنده‌های تلویزیون دارد. بنابراین پژوهشگران، این یافته خود را دلیل دیگری برای مقابله با تماشای طولانی مدت تلویزیون از سوی بچه‌ها می‌دانند.

دکتر مونیکا جویسی، مسئول اجرای این طرح تحقیقاتی می‌گوید: «دیابت در بچه‌ها و نوجوانان به طور معمول از نوع یک یا همان نوع وابسته به انسولین است و بیشتر پزشکان و پژوهشگران معتقدند که این نوع، ارتباطی با چاقی و سطح فعالیت ندارد، بلکه بیشتر احساس می‌کنند که ژنتیک و نقایص دستگاه ایمنی بدن باعث بروز این بیماری می‌شود».

وی می‌گوید: «برخلاف این نظریه‌ها ما در مطالعه بزرگ خود مشاهده کردیم که هر چه کاهش فعالیت بدنی بچه‌ها بیشتر شود، احتمال عدم کنترل قندخون هم بالاتر می‌رود. این ارتباط بسیار قوی است، به‌طوری که هر چه ساعات نشستن پای تلویزیون بیشتر باشد، سطح قندخون کودک دیابتی هم بالاتر می‌رود».

پژوهش‌ های جدید

با توجه به اهمیت بیماری دیابت در بچه‌ها، پژوهش‌گران معتقدند باید به هر شکل ممکن کنترل قندخون در این کودکان را بهبود بخشید.

طبق آمار، تنها در کشور نروژ 25 هزار کودک و نوجوان به این بیماری مبتلا هستند. این رقم در سطح جهان به حدود 30 میلیون نفر می‌رسد. دکتر فرانسیس کوفمن، یکی از اساتید بیمارستان کودکان لس‌آنجلس هم در تأیید یافته‌های این مطالعه می‌گوید:

«ما مدت‌هاست که خاموش کردن تلویزیون را به‌عنوان یک درمان کم‌هزینه به خانواده کودکان دیابتی توصیه می‌کنیم. ما مدت‌هاست که معتقدیم افزایش فعالیت بدنی باعث بهبود کنترل دیابت حتی در کودکان و نوجوانان و مبتلایان به نوع یک دیابت می‌شود. به همین دلیل حتی در بیمارستان خودمان یک تیم بسکتبال نوجوانان تشکیل داده‌ایم تا از این طریق بتوانیم فعالیت بدنی آنها را افزایش دهیم. به نظر ما، تماشای طولانی‌ مدت تلویزیون و بی‌حرکت شدن در جلوی گیرنده‌ها برای این کودکان بسیار مضر است و خانواده‌ها باید با این پدیده مضر مقابله کنند.

امگا 3 و بیماری قند خون کودکان

مصرف اسیدهای چرب اومگا-3 که در برخی از انواع ماهی موجود است، می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 1 را کاهش دهد.

پژوهشی جدید در فرانسه نشان می‌دهد که در کودکانی که زمینه ژنتیکی ابتلا به دیابت نوع 1 را دارند، که یک بیماری خود ایمنی است که باعث نابودی سلول‌های تولیدکننده انسولین در فرد می‌شود، مصرف اومگا-3 ها خطر دیابت را تا 55 درصد کاهش می‌دهد.

دیابت نوع 1 یا دیابت نوجوانان درمان‌پذیر است، اما علاجی ندارد و گرچه علت دقیق آن نامعلوم است، تصور می‌شود که مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد آن دخالت دارند. این نوع دیابت 10 درصد کل موارد دیابت را تشکیل می‌دهد.

ماهی‌هایی مانند ساردین، تون، ماهی آزاد غنی از امگا 3 هستند.این بررسی که نتایج آن در نشریه انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده بود، بر روی 1770 کودک در فاصله سال‌های 1994 تا 2006 انجام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.