شما چقدر مستعد ابتلا به دیابت هستید!

شما چقدر مستعد ابتلا به دیابت هستید!
0 ۱۹۸

آیا مستعد دیابت می‌باشید؟!

اگر قند خون شما بیشتر از حد طبیعی است، بیشتر احتمال دارد که به دیابت نوع 2 مبتلا شوید. اما می‌توانید کارهایی انجام دهید که سلامتی‌تان را بهبود ببخشید و شروع دیابت را به تأخیر بیندازید یا از آن پیشگیری کنید.

مطالعه‌ی اخیر نشان داده است که بسیاری افراد مستعد دیابت که اضافه‌وزن دارند، به‌طور قابل‌ توجهی می‌توانند خطر پیشرفت بیماری دیابت را با داشتن رژیم‌غذایی مناسب کم‌چربی و کم‌انرژی) و انجام فعالیت بدنی (حداقل 5 روز در هفته و هر بار 30 دقیقه) کاهش دهند.

به‌طورکلی افرادی که با استفاده از رژیم لاغری و افزایش تحرک بدنی (معمولاً پیاده‌روی سریع) حدود 5 تا 7 درصد کاهش وزن (5 تا 7 کیلوگرم) پیدا می‌کنند، خطر بیماری دیابت تا سه سال آینده در آنها 58 درصد کاهش می‌یابد.

در افراد بالای 60 سال این تغییرات در شیوه‌ی زندگی خطر پیشرفت بیماری دیابت را حدود 71 درصد کاهش می‌دهد.

افرادی که داروهای دیابت (متفورمین) مصرف می‌کنند، خطر پیشرفت بیماری را تا 31 درصد کاهش می‌دهند. این یافته‌ها مشخص می‌کند که شما می‌توانید اقداماتی انجام دهید که از دیابت پیش‌گیری کنید یا آن را به تأخیر بیندازید.

چگونه از دیابت پیشگیری کنیم

آیا می‌دانید شما می‌توانید با تغییر رفتارها و رویکردهای خود از دیابت پیشگیری کنید؟

  1. استفاده از دارچین برای کسانی که قندخون بالایی دارند مفید است. محققان آلمانی برای مطالعه‌ی 65 فرد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2، به گروهی روزانه 3 مرتبه کپسول دارچین یک گرمی، و به گروهی دیگر روزانه 3 مرتبه کپسول بی‌اثر، به مدت چهار ماه تجویز کردند.
    در پایان پژوهش، قندخون گروه مصرف‌کننده‌ی دارچین 10 درصد و قند خون گروه دیگر 4 درصد کاهش پیدا کرده بود. نظر بر این است که ترکیبات موجود در دارچین، آنزیم‌های محرک گیرنده‌های انسولین را فعال می‌کنند.
  2. از استرس دوری کنید

اهمیت استرس در پیشگیری از دیابت

استرس طولانی‌ مدت قند خون را افزایش می‌دهد. در مواقع استرس، بدن آماده‌ی واکنش است. به همین علت قلب سریعتر می‌طپد، تنفس سریعتر انجام می‌شود و معده منقبض می‌شود و همین‌طور قند خون افزایش می‌یابد. دکتر ریچارد سرویت می‌گوید:

در زمان استرس، بدن در حال ستیز و گریز قرار می‌گیرد، که قندخون را برای عکس‌ العمل‌ های ناگهانی آماده می‌کند. اگر بدن فرد دچار مقاومت به انسولین باشد، استرس باعث پدید آمدن قند خون بالای دائمی می‌شود.
خوشبختانه می‌توان با تمرین، ورزش و انجام فعالیت‌های استرس‌ زدا، میزان قند خون را کنترل کرده و آن را مهار کرد.

جمله استرس خود را کاهش دهیم

از جمله فعالیت‌هایی که برای کاهش استرس می‌توان انجام داد، فعالیت‌های زیر هستند:

  • روز خود را با مدیتیشن، یوگا یا پیاده‌روی شروع کنید.
  • قبل از شروع کردن هر کاری، مثل رانندگی، پاسخ دادن به تلفن یا چیدن سفره، سه نفس عمیق و آرام بکشید.
  • جمعه‌ها را برای استراحت یا خوش گذراندن با خانواده کنار بگذارید. سعی نکنید تمام این روز تعطیل را با کارهای متفرقه مثل انجام دادن کارهای عقب‌ افتاده‌ی محل کار یا خرید سپری کنید.
  • بهترین خواب شبانه را داشته باشید

مطالعات جدید

مطالعه‌ای به روی 1709 مرد نشان داد افرادی که به‌طور معمول کمتر از 6 ساعت می‌خوابند، خطر ابتلا به دیابت را در خود به دو برابر افزایش می‌دهند. همچنین کسانی که بیشتر از 8 ساعت می‌خوبند، احتمال بروز بیماری را سه برابر افزایش می‌دهند. تحقیقات پیشین به روی زنان نیز نتایج مشابهی داشته است.
دکتر کلار یاگی می‌گوید: وقتی مدت خیلی کمی می‌خوابید، یا برعکس، خواب طولانی مدتی دارید، سیستم عصبی برای تنظیم سیستم تنفس در حالت هوشیار و گوش به زنگ قرار می‌گیرد و این امر با هورمون‌های تنظیم‌ کننده‌ی میزان قند خون تداخل ایجاد می‌کند.
برای اینکه در طول شب خواب مناسبی داشته باشید، بعد از ظهرها کافئین (قهوه) مصرف نکنید، کارهای اداره را به خانه نیاورید و تا دیروقت مشغول تماشای تلویزیون نباشید. ممکن است خواب بیش از اندازه حاصل افسردگی یا اختلالات قابل‌درمان خواب باشد. در این مورد با پزشک صحبت کنید.

رابطه زندگی تنهایی و ابتلا به دیابت

دیابت بیشتر در زنانی دیده می‌شود که تنها زندگی می‌کنند. زنانی که تنها و مجرد زندگی می‌کنند، 5/2 برابر بیشتر از زنانی که با یک شریک، دوستان یا بچه‌ها زندگی می‌کنند، دچار ابتلا به دیابت می‌شوند. این نتیجه‌ی تحقیق به روی 461 زن 50 تا 64 ساله است.
اگر تنها زندگی می کنید، ترس به خودتان راه ندهید! زیرا علت بروز این شکل از بیماری تنهایی نیست. بلکه شیوه‌ی زندگی افراد تنهاست. زنانی که تنها زندگی می‌کنند، اغلب سیگار می‌کشند و رژیم‌غذایی و تغذیه نامناسب دارند.

انجام آزمایش قند خون

بسیاری از علائم دیابت، بدون آزمایش قابل تشخیص نیستند. یک آزمایش خون ساده می‌تواند به‌ راحتی مشخص کند که آیا در خطر ابتلا به دیابت هستید یا نه. افراد یکه دیابت اولیه و خفیف دارند، معمولاً دارای قندخون بین 100 تا 125 میلی‌گرم در دسی‌ لیتر هستند، که معمولاً در مدت ده سال این دیابت کوچک تبدیل به دیابت پیشرفته و خطرناک می‌شود. دانستن میزان قندخون کمک خواهد کرد که از بروز دیابت کامل و پیشرفته جلوگیری کنید.
افراد 45 سال و بالاتر باید آزمایش خون را جدی گرفته و مرتب به آن اقدام کنند. افراد جوان‌تر که زمینه‌های ابتلا به دیابت را دارند و مستعد این بیماری‌اند مثلاً اضافه وزن، سابقه‌ی خانوادگی و یا چربی خون و فشارخون بالا دارند نیز باید در این مورد با پزشک مشورت کنند.
اگر نتیجه‌‌ی آزمایش خون، نشان‌دهنده‌ی میزان قند خون عادی باشد، می‌توان آزمایش بعدی را سه سال بعد انجام داد. ولی اگر آزمایش نشان‌دهنده‌ی وجود آمادگی برای ابتلا به دیابت است، باید هر 1 تا 2 سال آزمایش را تکرار کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.