رژیم غذایی برای دیابتی‌ ها

بررسی همه چیز در مورد رژیم برای دیابتی‌ ها در این مقاله بخوانید

رژیم غذایی در بیماران دیابتی
0 ۱,۲۷۵

فهرست مطالب

توصیه هایی برای رژیم غذایی برای دیابتی‌ ها

در مورد رژیم غذایی برای دیابتی‌ ها  پزشکان بر این عقیده‌اند که یکی از دلایل ابتلای گسترده مردم به دیابت، نتیجه زندگی ماشینی و حضور در جوامع صنعتی است.
با توجه به فراگیری این بیماری، تحقیقات زیادی در زمینه مقابله با آن انجام شده است و هر روز توصیه‌های جدیدی برای بیماران دیابتی مطرح می‌شود.
نتیجه تحقیقات دانشمندان سوئدی نشان می‌دهد که افراد چاق مبتلا به دیابت نوع دوم می‌توانند.
پیروی از رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین، در دراز مدت قند خون و وزنشان را تحت کنترل درآورند.

نظر محققان در مورد رژیم غذایی برای دیابتی‌ ها

به گفته محققان، محدود کردن حجم غذا به بدن اجازه می‌دهد تا از چربی ذخیره شده برای تأمین انرژی استفاده کند و این امر به کاهش وزن می‌انجامد.
تحقیقات نشان می‌دهد که کمتر خوردن برنج، ماکارونی و نان به نفع دیابتی‌ هاست و آنها باید حجم کربوهیدرات مصرفی در روز را به حداقل برسانند.
از سوی دیگر کاهش وزن از طریق کمتر خوردن کربوهیدرات‌ ها به کاهش گلوکز و تثبیت آن در دوره‌ای درازمدت کمک می‌کند.
پزشکان به دیابتی‌ های نوع دوم توصیه می‌کنند که از رژیم غذایی با 20 درصد کربوهیدرات پیروی کنند تا بتوانند ضمن کنترل وزن، به کاهش گلوکز هم کمک کنند.

رژیم غذایی در بیماران دیابتی

بیماری دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غدد درون‌ریز است. اکثر افراد درگیر با این بیماری چنانچه برنامه غذایی مناسبی را انتخاب کنند، بروز مشکلات را به طرز قابل‌ توجهی کاهش می‌دهند.
مشکل اساسی اینجاست که با تشخیص دیابت، در موقعیتی قرار می‌گیریم که باید عادات غذایی خود را تغییر بدهیم. هر تغییری در ابتدا سخت است ولی از آنجایی که پدیده عادت در امور زندگی مربوط به انسان‌ها مؤثر است، بدن به زودی با شرایط جدید وفق پیدا می‌کند و هنگامی که مشکلات فرد در اثر این رعایت توصیه‌ها برطرف می‌شود، تمایل به داشتن رژیم غذایی مخصوص بیشتر می‌شود.
در این موارد مشاوره تغذیه لازم است. کارشناس تغذیه به بیمار یاد خواهد داد تا جیره غذایی برخی مواد غذایی را در برنامه غذایی خود تعیین نماید.
از آنجایی که هیچ گروه غذایی به تنهایی قادر نیست تا تمام مواد مغذی موردنیاز برای بدن را تأمین کند.
بنابراین استفاده از یک رژیم غذایی کامل، افراد مبتلا به این بیماری را در وضعیت خوبی از نظر سلامتی قرار خواهد داد.

توصیه‌ هایی که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد، برای افراد مبتلا به هر دو نوع دیابت موثر است. همچنین افراد با دیابت بارداری (GDM) و افرادی که میزان قند خون آنها در حد مرزی است می‌توانند از این توصیه‌ها بهره ببرند.

کالری و رژیم غذایی برای دیابتی ها

هر ماده مغذی انرژی‌ زایی که برای انرژی مصرف نشود، به صورت چربی ذخیره می‌شود، بنابراین باید سعی کرد بین کالری دریافتی با سوخت آن در بدن توازن برقرار شود.
برای افرادی که انسولین اگزوژن استفاده می‌کنند، جلوگیری از افزایش وزن یک هدف اساسی است .
برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، کاهش وزن با توجه به وزن اولیه نمایانگر کاهش در  بالا بودن قند خون ، مقاومت انسولین، اختلالات چربی و بالا بودن فشارخون بوده است.
به عنوان مثال یک کالری مناسب برای کودکان باید انرژی لازم برای رشد و نمو آنها را فراهم کند و وعده‌های غذایی کودکان نباید از نظر انرژی محدودیتی داشته باشد. از این رو به‌ خصوص در مورد کودکان استفاده از مشاوره تغذیه ضروری است. محدودیت کالری و کاهش وزن نشانه‌های خوبی را در کنترل دیابت نشان می‌دهد، حتی اگر یک وزن مطلوب به دست نیاید.

اهمیت کربوهیدرات ها در رژیم غذایی دیابتی ها

دریافت کافی کربوهیدرات‌ها روزانه توصیه می‌شود. حبوبات، غلات، سبزیجات و میوه‌ها منابع خوبی برای ویتامین‌ها، املاح و فیبر هستند.
مصرف کربوهیدرات‌های ساده را باید از کل کالری روزانه کاهش داد. این مواد شامل قند، شکر، مربا، شیرینی‌ها و …. هستند که قند آنها نسبت به کربوهیدرات‌های پیچیده (نان، غلات، ماکارونی) سریع‌ تر وارد خون می‌شود، بنابراین افزایش سریع قند خون را به دنبال خواهد داشت.

قندهای مصنوعی فاقد کالری

بهتر است در اینجا اندکی راجع به قندهای مصنوعی که فاقد کالری هستند و قند خون را افزایش نمی‌دهند، بحث کنیم، چون این مواد حاوی هیچگونه کربوهیدراتی نیستند.
اینها شامل شیرین‌ کننده‌های مصنوعی مثل آسپارتام، ساخارین هستند.
برخی قندهای الکلی که به‌ عنوان جانشین قند مصرف می‌شوند، دارای کالری بوده و پس از جذب وارد خون می‌شوند. اینها شامل سوربیتول، مانیتول و گزیلیتول هستند، که معمولاً بسیار آرام‌ تر از قند جذب شده و نسبت به گلوکز و ساکاروز کمتر باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند.
البته اگر بیش از اندازه در روز مصرف شوند، ناراحتی‌های گوارشی و در نهایت اسهال ایجاد می‌کنند.
شیرین‌ کننده‌های مصنوعی مثل ساخارین در زنان باردار و شیرده نباید مصرف شود و کودکان مبتلا به بیماری فنیل کتونوری (PKU) نباید از آسپارتام استفاده کنند.

نقش پروتئین در رژیم غذایی دیابتی ها

پروتئین‌ ها برای سنتز بافت‌های بدن استفاده می‌شوند. این مواد به‌ عنوان انرژی مصرف نمی‌شوند، مگر اینکه به مقدار کافی کربوهیدرات و چربی در اختیار بدن نباشد. خوردن پروتئین بخش مهمی از هر رژیم غذایی سالم است. ولی زیاده‌روی در یک چیز خوب می‌تواند بد باشد. به‌ خصوص افرادی که مشکلات کلیوی دارند، باید میزان پروتئین مصرفی‌ شان را محدود کنند.

چربی در رژیم غذایی دیابتی ها

هر فردی در رژیم غذایی خود به میزان کمی چربی نیاز دارد تا اعمال حیاتی بدن که در ارتباط با چربی‌ها است، به طور مطلوب انجام شود.
بنابراین باید مصرف چربی‌ها را محدود کرد و از انواع مفیدتر آنها که شامل روغن‌های مایع مثل روغن زیتون، آفتابگردان، ذرت، کانولا و گردو است، استفاده کرد.

اهمیت فیبر در رژیم غذایی دیابتی ها

فیبرهای غذایی محلول قادر به جذب و مهار عبور گلوکز از روده باریک است و در درمان و جلوگیری از بیماری‌های دستگاه گوارش و سرطان روده بسیار نافع است. بنابراین توصیه می‌شود افراد دیابتی حدود 20 تا 35 گرم در روز از فیبرهای غذایی استفاده کنند که شامل: غلات، حبوبات کامل، میوه‌ها و سبزی‌هاست.

نقش ویتامین‌ ها و مواد معدنی در رژیم دیابتی ها

قبل از مصرف مکمل ویتامین‌ها، با متخصص تغذیه مشورت کنید. به نظر می‌رسد که توزیع مناسبی برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی برای افراد دیابتی وجود ندارد. مصرف آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین C، ویتامین E و بتا کاروتن قابل‌توجه است.
کسانی که دچار کمبود ویتامین و موادمعدنی هستند، در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر افراد می‌باشند.
تحقیقات نشان داده است که عنصر کروم در تنظیم قند خون در محدوده مطلوب بسیار کارآمد است.
همچنین کمبود منیزیم با حساسیت نسبت به انسولین ارتباط دارد و با مکمل یاری از طریق خوراکی بهبود پیدا می‌کند ( به‌ خصوص در دیابت غیر وابسته به انسولین).

نکات مهم درباره ی مصرف نمک در رژیم دیابتی ها

بسیاری از افراد دیابتی به‌ خصوص دیابت نوع دوم باید مراقب فشارخون خود باشند، بنابراین برای جلوگیری از خطرات بی‌شمار مصرف نمک و بالا رفتن فشارخون، مصرف محدود نمک به این بیماران توصیه می‌شود.

 

رژیم دیابتی ها

 

11 نکته مهم برای رژیم غذایی دیابتی‌ ها

  1. استفاده از فیبرهای محلول زمان لازم برای جذب قند خون را افزایش داده و از افزایش ناگهانی قند خون پس از مصرف وعده غذایی جلوگیری می‌کند.
    پس مصرف یک عدد سیب با پوست، حبوبات و سبزی‌های سرشار از فیبر به شما در کنترل قند خون کمک بزرگی می‌کند.
    منابع غنی از فیبر محلول عبارتند از: سیب، مرکبات مثل پرتقال، لیمو و گریپ‌ فروت، توت‌ فرنگی و غلات سبوس‌ دار.
  2. مصرف سیب‌زمینی، هویج، آردهای سفید و جوانه گندم آرد شده برای شما ممنوع است.
    به‌ خصوص سیب‌زمینی که ضریب گلیسمی (سرعت ورود قند به خون) بالایی داشته و به سرعت قند خون را افزایش می‌دهد.
  3. تا جایی که ممکن است از مصرف کربوهیدرات‌های ساده (قند، شکر، شیرینی، مربا، آرد سفید، ژله، آب‌نبات و …) پرهیز کنید
    بیشتر کربوهیدرات‌های پیچیده را مصرف کنید، البته این بدان معنا نیست که هرگز قند مصرف نکنید بلکه به این دلیل محدود کردن آن توصیه می‌شود .
    که از نظر تغذیه‌ای فاقد ارزش است. بنابراین سعی کنید که نه‌ تنها شما، بلکه تمام افراد خانواده شما به حذف آن از رژیم غذایی بیندیشند.
  4. بهترین شکل مصرف نان، استفاده از نان سبوس‌ دار آن است و بهترین گزینه‌ ها استفاده از نان سنگک و نان جو است.
  5. از مصرف چربی زیاد باید پرهیز کرد، زیرا چربی زیاد سرعت سقوط بدن به طرف بیماری دیابت را تسریع می‌کند
    به‌ خصوص چربی‌های اشباع (جامد) که بر توانایی تاثیر انسولین بر متابولیسم قند تاثیر منفی می‌گذارد.
    بنابراین چربی‌های مرئی گوشت‌ها (چربی‌هایی که با چشم دیده می‌شوند) و پوست مرغ را حتماً جدا کرده.
    مصرف سینه مرغ با ران مرغ و سایر قسمت‌ها ارجحیت دهید.
  6. کباب کردن، بخارپز کردن و روش‌های پخت سریع را بر سرخ کردن در روغن ارجحیت بدهید. آب گوشت را بعد از پخت سرد کنید و چربی سطح آنها را گرفته و سپس مصرف نمائید.
  7. خوردن ماهی ممکن است احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را 50 درصد کاهش دهد، یعنی اشخاصی که در رژیم غذایی آنها ماهی وجود دارد، حدود 50 درصد کمتر از آنهایی که ماهی نمی‌خورند.
    احتمال ابتلا به ناراحتی عدم تحمل قند را دارند. ماهی سرشار از اسیدهای چرب اُمگا 3 است.
    بنابراین مصرف ماهی به میزان حداقل دو بار در هفته و هر بار 90 گرم بسیار توصیه می‌شود. البته بیماران دیابتی نباید از کپسول‌های روغن‌ ماهی جز با تجویز پزشک استفاده نمایند، زیرا تنظیم قند خون آنها را مختل می‌کند.
  8. پیاز و سیر (در صورت عدم استفاده از آسپیرین و نداشتن مشکلات گوارشی در رابطه با مصرف سیر) از قدیمی‌ترین مواد غذایی هستند.
    که از نظر کنترل بیماری دیابت مورد توجه بوده و تحقیقات جدید این موارد را تاکید کرده است (خام و پخته آنها تفاوتی ندارد).
    پیاز ممکن است با تاثیر بر سوخت و ساز گلوکز در کبد و یا افزایش سطح انسولین و یا بالاخره افزایش اثر کیفی انسولین برای کاهش قند خون مفید باشد.
  9. کلم بروکلی از سبزی‌های بسیار مفید است که منبع غنی کروم است.
    و به تنظیم قند خون در محدوده مطلوب بسیار کمک می‌کند، حتی در مواردی مصرف کروم نیاز استفاده از قرص‌ها را برطرف کرده است.جو نیز از نظر کروم غنی است.
  10. از دیگر مواد غذایی حاوی کروم می‌توان به مغزها، قارچ خوراکی، سبوس غلات، ریواس و مخمر اشاره کرد.
    لبنیات مصرفی شما باید از نوع کم‌چرب باشد (به جز در کودکان). ماست و شیر پرچرب، خامه، پنیرهای پرچرب (گودا، پیتزا و ….) سرشیر و کره را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

چهار توصیه کاربردی رژیم غذایی برای دیابتی‌ ها

  1. آنتی‌ اکسیدان‌ها شامل ویتامین‌های C و E و بتا کاروتن از مواد بسیار مهم برای حفاظت از سلول‌های بتا (سلول‌های تولیدکننده انسولین) هستند.
    بنابراین از منابع حاوی این ویتامین استفاده کنید. ویتامین C در سبزیجات و میوه‌های تازه و بیشتر در مرکبات (پرتقال، گریپ‌فروت، انواع لیمو و نارنگی)، کیوی، انواع توت، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، هندوانه، طالبی، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی و سبزیجات برگ‌ سبز موجود است.
    بهترین منبع ویتامین E آجیل و روغن‌های گیاهی مثل: روغن جوانه گندم، آفتابگردان، بادام، گردو، فندق، ذرت و زیتون است. بتا کاروتن (پیش‌ ساز ویتامین A) در میوه‌های رنگی به‌ خصوص زرد و نارنجی و سبزی‌های سبز تیره وجود دارد: مثل سیب‌زمینی شیرین، هویج، اسفناج، کدو حلوایی، طالبی، زردآلو، کلم بروکلی، گریپ فروت قرمز بنابراین میوه‌ها و سبزی‌های خام (اگر مشکل گوارشی ندارید)
    بهتر از انواع پخته آنها و انواع پخته بهتر از انواع منجمد و بخارپزی که بخار آن خارج می‌شود یا آب آن دور ریخته می‌شود، است
  2. خوردن میوه‌ها با پوست باعث افزایش تدریجی قند خون می‌شود.
    جالب است بدانید که بیشتر ویتامین‌ها و موادمعدنی در لایه‌های نزدیک به پوست میوه‌ها قرار دارند، پس میوه‌هایی را که می‌شود با پوست خورد با پوست میل کنید و مصرف میوه‌های بسیار شیرین را ممنوع و یا بسیار کاهش دهید: مثل موز، انجیر، خربزه، انگور شیرین و ….
  3. برخی از ادویه‌ ها فعالیت انسولین را تشدید می‌کنند.
    تحقیقات ثابت می‌کند که مصرف دارچین، میخک، زردچوبه (برای پیشگیری از گرفتگی عروق و آلزایمر نیز مفید است) و برگ‌بو، فعالیت انسولین را تا سه برابر افزایش می‌دهند که در بین آنها اثر دارچین از بقیه بیشتر است.
    طوری که پاشیدن مقدار کمی دارچین روی غذاهای شیرین فعالیت انسولین را افزایش داده و مانع از افزایش قند خون می‌شود.
  4. تخم شنبلیله حاوی ماده‌ای به نام « گالاکتومانان » است که از دیرباز در ایران و سایر کشورهای مشرق‌ زمین برای کنترل دیابت مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اثر این ماده در افراد مبتلا به دیابت نوع اول بسیار چشمگیر بوده و حتی کاهش چربی‌های خون را به دنبال دارد.

12 نکته کاربردی و آسان برای غذا خوردن دیابتی‌ ها

  1. مصرف 7 تا 8 لیوان آب در روز را به شما توصیه می‌کنم.
  2. به خود عادت دهید که برچسب تمام مواد غذایی را قبل از مصرف بخوانید. ممکن است تعجب کنید که بسیاری از غذاهای حاوی شیرین‌ کننده‌های مصنوعی کم‌ کالری مثل دسرهای رژیمی، نوشابه‌ها و … اغلب دارای نشاسته و سایر قندها، چربی‌ها و پروتئین‌ ها نیز هستند.
    که این مواد کالری زیادی دارند و موجب افزایش قند خون می‌شوند. همچنین به موضوع کم‌ چربی یا بدون چربی نیز توجه کنید.
    اغلب به این محصولات موادی به‌ عنوان حجم‌ دهنده افزوده می‌شود، مثل مالتودکسترین در محصولاتی مانند ماست بدون قند و بستنی کم‌ چربی، که بر میزان قند خون تاثیر دارند.
  3. غذایی که آهسته‌تر هضم می‌شود، قند را آهسته‌تر وارد خون کرده و آن را خیلی افزایش نمی‌دهد.
    غذایی که به صورت قطعات بزرگتر باشد، خیلی آهسته‌تر از غذاهای نرم (پوره شده) هضم می‌شوند.
    غذای پخته سریع‌تر از غذای خام هضم می‌شود و غذایی که رطوبت داشته باشد، خیلی سریع‌تر از غذای خشک (ذرت بوداده در برابر آب‌پز) هضم می‌شود.
  4. سعی کنید تخم‌مرغ مصرفی شما بیشتر از سه عدد در هفته نباشد، ولی مصرف سفیده تخم‌مرغ به شرط آنکه کاملاً پخته باشد اشکالی ندارد.
    البته در صورت بروز رنگ زرد در پوست بیماران مبتلا به دیابت مصرف تخم‌مرغ را محدود می‌کنند.
  5. با توجه به تاکید فراوان در مورد کاهش مصرف نمک در این بیماران، توصیه می‌شود نمکدان را سر سفره نیاورید. برچسب ماده غذایی را از نظر مقدار نمک بخوانید و برای طعم‌ دهی به غذاها از چاشنی‌های سالم استفاده کنید. پنیرها را در آب بگذارید و مصرف مواد غذایی فرآوری شده نظیر سوسی و کالباس را بسیار محدود یا حذف کنید.
  6. سایر سبزی‌های مفید برای این بیماران شامل: مرزه، کلم، کدوسبز، شلغم و تره است.
  7. مصرف میوه‌های مثل توت‌فرنگی  گلابی، گیلاس و سیب به‌ خصوص با پوست را فراموش نکنید.
  8. سویا ماده غذایی مفید و موثری است که علاوه بر قند خون، بر چربی‌های خون هم اثر شگفت‌ انگیزی دارد بنابراین از مصرف آن غافل نشوید.
  9. در حبوبات مصرف عدس برای این بیماران را توصیه می‌کنم. ولی در مصرف لوبیا بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کنند.
  10. برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع اول (وابسته به انسولین) توصیه می‌شود که حداقل تا یک سالگی از دادن لبنیات به نوزاد خودداری کنید. توجیه کارشناسان تغذیه این است که حتی‌الامکان نباید به نوزاد شیر گاو داد،  مخصوصاً اگر سابقه ارثی ابتلا به این بیماری در خانواده آنها وجود داشته باشد.
  11. مهمترین نکته در مورد افراد مبتلا به دیابت نوع اول این است که باید یک میان‌ وعده در پیک (اوج) اثر انسولین مصرف کنند.
    زیرا به فاصله 30 تا 45 دقیقه بعد از مصرف انسولین، قند خون افت خواهد کرد که با علامت ضعف خود را نشان می‌دهد. از این رو مصرف یک میان‌ وعده مثل نان و پنیر، یک لیوان شیر یا یک عدد میوه را به آنها توصیه می‌کنیم.
  12. اکثر کارشناسان تغذیه، برای اینگونه بیماران رژیمی را توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق هم کارآمد است.
    و در آن چربی به‌ خصوص چربی حیوانی خیلی محدود می‌شود و مقدار مواد کربوهیدراتی نیز کم است،پ.
    ولی مواد غذایی سرشار از فیبر، مثل حبوبات و سبزیجات، دانه‌های غلات کامل (سبوس‌دار) و مغزها در این رژیم وجود دارد.

رژیم غذایی برای دیابتی‌ ها در نهایت متعادل نگه داشتن وزن، نرمش و ورزش (حداقل سه بار در هفته و هر بار 20 دقیقه) به موازات اجرای رژیم‌ غذایی مناسب و توجه خاص به پیاده‌روی روزانه، برای تامین آرامش اعصاب بسیار توصیه می‌شود.

پرهیز غذایی افراد دیابتی

رژیم غذایی برای دیابتی‌ ها در بسیاری از افراد که بعد از سن 40 سالگی دچار دیابت می‌گردند با رعایت یک رژیم غذایی مشتمل بر مصرف سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و ماهی و محدود کردن شدید فراورده‌های شیرینی‌پزی و شکر و محدود کردن دریافت گوشت، مرغ و تخم‌مرغ می‌توانند حال خود را بهبود بخشند.
بسیاری از کسانی که دچار دیابت شده‌اند انسولین مصرف می‌کنند آنها توانایی کافی برای پاسخ دادن به انسولین را ندارند و این امر به علت وزن بالا و مصرف زیاد قندهای تصفیه‌شده از سوی آنهاست.
اولین دستور برای برطرف کردن این حالت استفاده از دانه‌های کامل به جای فرآورده‌های شیرینی و نان‌پزی است.
این امر علاوه بر اینکه به شما احساس خوبی می‌دهد کمک خواهد کرد تا کمتر بخورید و همچنین باعث محدود کردن دریافت مهم‌ترین منبع دریافت چربی‌ها خواهد گردید.

نتایج پژوهش‌ها در اروپا در مورد تغذیه افراد دیابتی

رژیم غذایی برای دیابتی‌ ها بر پایه پژوهش‌ هایی که در اروپا انجام گرفته است نشان داده شده که دریافت مقادیر بسیار زیاد پروتئین به کلیه‌های یک فرد دیابتی آسیب وارد می‌کند
بنابراین دیابتی‌ ها باید از مقادیر کمتر گوشت و ماکیان و تخم‌‌ مرغ استفاده نمایند.
همچنین تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کربوهیدرات‌های تصفیه شده میزان نیاز به انسولین را افزایش و چربی‌های غیراشباع تک‌ پیوندی و چند پیوندی موجود در سبزیجات و چربی‌های امگا-3 موجود در روغن ماهی و همچنین استفاده از آرد کامل و دانه‌های کامل بجای آرد تصفیه‌شده نیاز به انسولین را کاهش می‌دهد.
سطح بالای قند خون بعد از صرف غذا موجب می‌شود که قندها به یاخته‌ها چسبیده و تبدیل به ماده‌ای سمی (برای یاخته‌ها) بنام سوربیتول شوند که این ماده به اعصاب و کلیه و شریانها و قلب آسیب خواهد رساند.
برای اینکه از بالا رفتن زیاد سطح خون جلوگیری کنید نانها و شیرینی‌های تهیه شده از غلات کامل را بجای نان و شیرینی‌های معمولی که از آرد تصفیه‌شده تهیه می‌شوند، استفاده نمایید و از شکر سر سفره خودداری کنید و مصرف میوه بدون ضرر را فراموش نکنید.

 

"<yoastmark

 

آیا دیابتی ها می توانند خرما بخورند؟

اکثر دیابتی‌ ها می‌پرسند: آیا همراه چای می‌توان خرما مصرف کرد؟
در پاسخ باید بگوییم که بیماران مبتلا به دیابت بر اساس نوع خاصی از بیماری که با آن درگیر هستند و سایر شرایط جسمی‌ شان که مثلاً اضافه وزن دارند،
قندشان تحت‌ کنترل است یا مدام تغییر می‌کند،
درمورد رژیم غذایی برای دیابتی‌ ها بیماری‌های دیگری که همراه با دیابت دارند یا خیر، قطعاً برنامه تغذیه‌ای متفاوتی خواهند داشت
لذا دیابتی‌ ها به هیچ‌وجه نباید برنامه خود را همانند دیگر مبتلایان اجرا کنند و توصیه‌های شخصی را از متخصص تغذیه و مشاور رژیم‌ غذایی خود بگیرید.

اندازه مصرف خرما در افراد دیابتی

نکته مهم رژیم غذایی برای دیابتی‌ ها در مصرف خرما برای همه افراد به‌طور اعم و برای دیابتی‌ ها به محدودیت هایی وجود دارد و حتماً باید میزان مصرف روزانه معین شود.
تصور مصرف آزادانه و بدون کنترل خرما یا توت خشک و کشمش و انجیر خشک از آنجا ناشی می‌شود که مردم بر این باورند قند موجود در این مواد، قند میوه (فروکتوز) است و اشکالی ندارد
هر چه قدر خواستند استفاده کنند. در حالی که این تصور نادرست است و قند میوه‌ هایی چون انجیر و خرما که به همراه خود ترکیبات فیبر غذایی نیز دارند.
با اینکه کمی با تاخیر جذب می‌شود و مانند قند و شکر معمولی ( ساکارز ) و یا قند ساده ( گلوکز ) نیست، اما به هر حال جذب شده و تولید کالری می‌کند و قند خون شما را بالا می‌برد.
فروکتوز (قند میوه) در کبد شکسته شده و به قند قابل‌ استفاده برای خون (گلوکز) تبدیل می‌شود و بدن حتی می‌تواند مازاد بر نیاز آن را به صورت چربی ذخیره نماید.
پس مبتلایان به دیابت و همه آنهایی که از اضافه‌وزن گریزان‌ اند باید دقت کنند.
و بدانند که میوه‌های خشک در وزن مساوی و در مقایسه با حالت مرطوبشان، به علت نداشتن آب، از غلظت قند بالاتری برخوردارند و نباید از آنها غافل بود.

نظر متخصصین تغذیه

متخصصین تغذیه معمولاً برای افراد دیابتی یک رژیم غذایی خاص را تعیین می‌کنند و در فهرستی که فهرست جانشینی نامیده می‌شود، یادآوری می‌شود که 2 تا 3 عدد خرما معادل یک واحد میوه است، یعنی اگر امروز 2 تا 3 عدد خرما مصرف می‌کنند، باید یکی از میوه‌های مجاز خود را حذف نمایند.
آنچه در مصرف هر ماده‌ غذایی مطرح می‌شود، اثراتی است که متعاقب مصرف آن در قند خون ایجاد می‌گردد و ما آن را با شاخص گلایسمی تعریف می‌کنیم.
در مورد خرما اندیس گلایسمیک در مقایسه با قند و شکر معمولی ( ساکارز ) پایین‌تر است.
ولی یادمان باشد قند میوه در بدن ما به‌ راحتی به قند خون (گلوکز) تبدیل می‌شود و تغییراتی در قند خون ایجاد می‌کند.

پس حتی در خوردن خرما هم باید احتیاط کنید و از زیاده‌روی بپرهیزید.

میزان مصرف هندوانه و طالبی در رژیم دیابتی ها

اکثر دیابتی‌ ها تمایل دارند که بدانند مصرف مجاز هندوانه و طالبی چه‌ قدر است؟
باید گفت برای افراد مبتلا به دیابت (دیابت نوع دوم)، معمولاً نمی‌توان یک رژیم یا برنامه غذایی خاص در نظر گرفت.
بسیاری از مبتلایان به دیابت، خطر بروز مشکلاتی چون چربی خون، مشکلات قلبی‌ عروقی و … را نیز دارند که برای کنترل این بیماری‌ها، علاوه بر داروهای معمول، داروهای دیگری هم مصرف می‌کنند.
این موضوع از آن جهت حایز اهمیت است که برخی از غذاها می‌توانند با داروها تداخل ایجاد کنند و اثر آنها را مهار کرده و یا برعکس موجب افزایش اثر آنها و یا حتی کاهش قدرت جذب داروها شوند.

تصور اشتباه در مورد مصرف هندوانه و طالبی در افراد دیابتی

رژیم غذایی برای دیابتی‌ ها در بسیاری از دیابتی‌ ها با این تصور که هندوانه و خربزه، همانند آب هستند، فراموش می‌کنند این میوه‌ها نیز کالری و قند آزاد دارند و گاهی به‌ خصوص در مورد هندوانه بدون آنکه متوجه شوید چند برش مصرف می‌کنید. به هیچ‌وجه این میوه، مثل آب نیست که هر چه‌ قدر خواستید از آن بخورید، بلکه کالری دارد و بدنتان کالری اضافه را به صورت چربی ذخیره می‌کند.
رژیم غذایی برای دیابتی‌ ها اگر شما می‌توانید اندازه مجاز را رعایت کنید، اصلا مشکلی نیست که در وعده‌های مجاز سهم میوه، هندوانه یا هر میوه‌ای که می‌خواهید، بخورید.
یک لیوان آب‌میوه معادل دو واحد در نظر گرفته می‌شود و طبیعتاً هر چه میوه رسیده‌ تر باشد، میزان قند آزاد آن بیشتر خواهد بود، مثلاً در مورد موز شاهد هستیم که موز کال با موز رسیده درجه شیرینی متفاوتی دارد.
بعضی از دیابتی‌ ها علاقه به مصرف آب گریپ‌فروت دارند. این میوه بسیار خوب است، ولی برای استفاده از آن حتماً با پزشک یا متخصص تغذیه باید مشورت نمود.
زیرا در بحث تداخل غذا و دارو، یکی از میوه‌هایی که باعث کاهش جذب دارو می‌شود.
گریپ‌ فروت می‌باشد. بهتر است دو یا سه ساعت بین مصرف آن و داروهایتان فاصله بیندازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.