مواد غذایی مفید برای مبتلایان به بیماری دیابت

مواد غذایی مفید برای مبتلایان به بیماری دیابت
0 ۴۵۸

مواد غذایی مفید برای دیابت

در مورد مواد غذایی مفید برای دیابت می توان از حبوبات، جو، برنج قهوه‌ای، شیر سویا، عدس، ماهی، تخم‌مرغ، میوه‌های تازه، آووکادو، ریواس، گندم کوهی، گلابی، سبزیجات تازه، پیاز، قارچ، خربزه ، هندوانه، کنگر فرنگی، اسفناج، آجیل سیر، شنبلیله، دارچین.

لازم به توضیح است دارچین، غنچه خشک شده گل میخک، زردچوبه، گل گاوزبان باعث تحریک ترشح انسولین می‌شوند.

مکمل‌های فیبری مفید برای دیابت

تحقیقات جدی نشانگر آن است که مکمل‌های فیبری ممکن است خطر بیماری قلبی- عروقی را در افراد مبتلا به دیابت نوع دو، کاهش دهد.
محققین دریافته‌اند که مصرف مکمل‌های فیبری در بیماران دیابتی تیپ دو، سطح LDL را پایین و سطح HDL را بالا می‌برد.
یکی از علل مرگ بیماران دیابتی، ابتلا به بیماریهای قلبی، عروقی است.
میزان کلسترول بالا یکی از عوامل خطرزا در بیماریهای قلبی، عروقی است و مکمل های فیبری می‌توانند در کاهش میزان کلسترول خون مفید باشند.

در یکی از تحقیقات اخیر، که بر روی 78 بیمار مبتلا به دیابت تیپ دو که میانگین سنی آنها 59 سال بود
و میزان دریافت مکمل فیبری روزانه 10 تا 15 گرم بود، انجام شد. میزان کلسترول، تری‌ گلیسریدها، LDL و HDL خون آنها یک بار در آغاز تحقیق دوباره پس از 90 روز اندازه‌گیری شد.
در پایان تحقیق میزان کل کلسترول از 215mg/dl  به 184 mg/dl رسیده بود.
کاهشی معادل 4/14 درصد را نشان می‌دهد و تری‌گلیسیرید آنها از 299mg/dl به 257mg/dl  رسید (14 درصد کاهش). LDL از میزان 129 mg/dl  به 92mg/dl  رسید (27 درصد کاهش). HDL از 43mg/dl  به 55mg/dl  رسید (تا 8/21 درصد افزایش).

نتایج تحقیقات در مورد مواد غذایی مفید برای دیابت

تحقیقات صورت گرفته حاکی از تاثیر دوجانبه این دارو است به صورت کاهش تحقیقات LDL از یک سو و افزایش HDL از سوی دیگر بود، و این تاثیر پس از مدت قابل‌ توجهی یعنی 90 روز همچنان وجود داشت.

محققین بر این باورند که استفاده از چنین مکملی بدون عوارض جانبی است و می‌تواند به عنوان یک راهکار درمانی مطرح شود.
در ضمن داروهای قبلی تنها میزان LDL را کاهش می‌دادند و موجب افزایش سطح HDL نمی‌گردیدند و تنها اثر یک‌جانبه داشتند.

توصیه‌های غذایی در دیابت

هدف اصلی از رژیم درمانی در بیماران دیابتی، استفاده از مواد غذایی به صورت متعادل است. اصولاً رژیم غذایی‌ای که توسط کارشناسان و متخصصان تغذیه برای افراد دیابتی تهیه می‌شود دارای اهداف زیر است.

  • رساندن قند خون به سطح طبیعی
  • حفظ سطح چربی‌های خون در حد طبیعی
  • کاهش مشکلات خاص بیماران دیابتی
  • به دست آوردن و حفظ وزن ایده‌آل
  • رساندن مواد مغذی به بدن به میزان لازم
  • تأمین انرژی موردنیاز بدن جهت انجام فعالیت‌های لازم
  • جلوگیری از بروز عوارض و مشکلات ناشی از دیابت

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک

  • سعی کنید برنامه غذایی خود را به طور منظم تنظیم کنید. به نحوی که هر روز در ساعات معینی غذا بخورید.
  • روزانه بین 4 تا 5 وعده غذا بخورید.
  • در هر وعده مقادیر متناسبی از کربوهیدرات‌ها را مصرف کنید تا دچار عوارض ناشی از نوسانات قند خون نشوید.
  • چربی دریافتی از طریق مواد غذایی را محدود کنید.
  • مصرف قندهای ساده مانند شکر، شکر قرمز، عسل و شربت ذرت را محدود کنید.
  • مصرف فیبر را تا میزان 25 میلی‌گرم به ازای هر 1000 کیلوکالری دریافتی افزایش دهید.
    جهت اطلاع از میزان کالری موردنیاز روزانه خود، با متخصص تغذیه مشورت نمایید. منابع غذایی فیبر عبارتند از: انواع میوه و سبزی، حبوبات و غلات سبوس‌دار.
  • تلاش کنید از محصولات بدون قند مانند نوشابه‌های بدون قند، ژله بدون قند و بیسکویت های بدون قند استفاده کنید.
  • از میوه‌های تازه و کلوچه‌های کم‌ چربی و غلات به عنوان میان‌ وعده استفاده کنید.
  • هر روز صبح، غلات پر فیبر را برای صبحانه انتخاب کرده و از مصرف غلات دارای مقادیر زیاد شکر خودداری کنید.
  • به جای آب‌میوه از میوه تازه استفاده کنید.
  • از شیرهای کم‌ چربی استفاد