دیابتی ها چقدر میتوانند کربوهیدرات بخورند؟

دیابتی ها چقدر کربوهیدرات میتوانند بخورند؟
0 ۳۰۸

دیابت و کربوهیدرات

در این مقاله ما به بررسی این سئوال مهم ( دیابتی ها چقدر میتوانند کربوهیدرات بخورند؟ ) می پردازیم.
ما بدون برخورداری از جزئیات علوم تغذیه یا برنامه های غذایی می توانیم تا حدودی در حفظ تعادل انرژی موفق شویم.
اما، برای آنکه بیماری دیابت را به طور صحیح کنترل کنید، و برای آنکه مطمئن شوید که تعادل انرژی خود را همراه با سلامت حفظ می کنید، باید در مورد نوع غذاهایی که باید بخورید اطلاعات بیشتری داشته با شید.

غذاها از چه چیزهایی تشکیل می شوند؟

غذاها از کربوهیدراتها (غذاهای شیرین مانند قند، آب نبات، مربا، ژله، ملاس چغندر، بیسکویت شیرین و غذاهای نشاسته ای مثل نان، لوبیا، عدس، سیب زمینی، ماکارونی، برنج)، پروتئینها (گوشت، ماهی، سویا)، چربیها (خامه، مارگارین، روغن زیتون، سایر خوراکیهای چرب)، کانیها، عناصر کمیاب، ویتامینها و آب تشکیل شده اند. با هر برنامۀ غذایی مطلوب، ویتامینها و عناصر کمیاب کافی به بدنتان خواهد رسید؛ از این رو، در این مورد دیگر صحبت نخواهم کرد.
چربیها، غذاهای پرانرژی به شمار می آیند و هر گرم چربی حاوی نه کیلو کالری انرژی است.

پروتئینها و کربوهیدراتها غذاهایی با کالری متوسط هستند؛ هر گرم از آنها، 4 کیلوکالری انرژی دارد. پس یک تکه نان سبوس دار حدود 40 کیلوکالری دارد و لایه کره ای که روی آن می مالید نیز حاوی 40 کیلوکالری انرژی است. بنابراین، اگر از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنید، وزنتان به نحو چشمگیری کم خواهد شد.

کربوهیدراتها

در میان مواد خوراکی، به غذاهایی برمی خوریم که برای افراد مبتلا به دیابت از غذاهای دیگر سودمندترند. به یاد داشته باشید که بدنتان نمی تواند براحتی از پس اضافه بار ناگهانی گلوکز برآید.

غذاهایی که مواد قندی فراوان دارند، مانند آب نبات یا شیرینی، به کمک شیرۀ گوارشی به سرعت به قندهای ساده ای چون گلوکز تبدیل و به سرعت جذب می شوند. بدن شما نمی تواند ناگهان انسولین فراوان تولید و بار اضافی گلوکز را تحمل کند اما ممکن است افزایش تدریجی گلوکز را تحمل کند و جوابگوی آن باشد.

بنابراین، شیرینی، شکلات، کیکهای شیرین، بیسکویت، مرباجات و سایر مواد قندی کمتر بخورید. اگر لازم است خوراکی شیرینی بخورید، آن را با غذاهای دیگر مصرف کنید.

اگر از قرصهای کاهندۀ گلوکز خون یا انسولین مصرف می کنید، فقط زمانی مواد قندی به مصرف برسانید که قند خون تان پایین آمده باشد (فصل هشت) یا حرکات ورزشی شدید انجام داده باشید

اگر فقط از راه پرهیز غذایی دیابت خود را درمان می کنید،دیابتی ها چقدر میتوانند کربوهیدرات بخورند؟
هرگز از مواد قندی استفاده نکنید. سعی کنید ذائقۀ خود را به غذاهای کمتر شیرین عادت دهید.
اگر نمی توانید چای یا قهوه را بدون قند بخورید، آنها را همراه با شیرین کننده های مصنوعی مثل ساخارین یا آسپارتیم بنوشید.

 

دیابتی ها چقدر کربوهیدرات میتوانند بخورند؟

 

کدام غذاهای حاوی کربوهیدراتها برای مبتلایان به دیابت مفیدند؟

باید گفت غذاهایی که قندهای ساده (عمدتاً گلوکز) را بتدریج در حین عمل گوارش آزاد می کنند، از این خاصیت برخوردارند.

اینها غذاهایی غنی از الیاف اند (و باعث پرحجم شدن مواد در روده ها می شوند). بهترین نوع الیاف (فیبر) در لوبیا، نخود و عدس یافت می شود؛ گرچه الیاف در نان سبوس دار، سبوس، غلات کامل و سیب زمینی پختۀ با پوست یافت می شود.

از سایر غذاهای پُرالیاف می توان سبزیها، کلم، و کرفس را نام برد.

دیابتی ها چقدر میتوانند کربوهیدرات بخورند؟

حال می خواهیم به این سئوال مهم بپردازیم که دیابتی ها چقدر میتوانند کربوهیدرات بخورند؟
براساس توصیه های اخیر 50 تا 60 درصد از کالری مصرفی روزانه را کربوهیدراتها تشکیل می دهند. این مقدار کربوهیدرات بسیار زیاد است.
اگر برای پایین آمدن گلوکز خون قرص یا انسولین مصرف می کنید، بهتر است غذاهای کربوهیدرات دار را همراه با وعده های غذا در طول روز به مصرف برسانید.

خوردن غذاهای سبک در بین دو وعده غذا ممکن است برای کسانی که با انسولین دیابت خود را کنترل می کنند سودمند باشد، اما به شرطی که بخشی از از کلِ کالری دریافتی در طی روز به بدن برسد.

علت این امر آن است که قرصهای کاهندۀ گلوکز یا انسولین در طول روز عمل می کنند و تأثیر عمدۀ آنها روی گلوکز است.

چنانچه بدنتان مقدار ثابتی گلوکز از غذا جذب کند و انسولین و قرصهای مصرف شده روی آنها اثر گذارند، کنترل دیابت در بدن شما یکنواخت خواهد بود.
اگر انسولین مصرف می کنید، باید سه وعده غذا، صبحانه، ناهار، شام، و در فاصلۀ این سه وعده سه نوبت، ساعت 10 صبح، عصرانه و قبل از خواب غذایی سبک میل کنید.

مقدار غذایی که هر بار می خورید، به فعالیتی که می کنید بستگی دارد، اما به طور کلی سه چهارم از کربوهیدرات مورد نیاز بدن را در سه وعده و یک چهارم باقی مانده را همراه با نوبتهای غذاهای سبک مابین وعده های غذایی، میل کنید.
اگر انسولین تزریق نمی کنید، به احتمال زیاد به خوردن غذاهای سبک بین وعده های غذایی نیاز ندارید.

منبع Health Line
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.