یافته‌ های جدید برای درمان دیابت

درمان دیابت
0 ۵,۱۱۶

روشی تازه برای درمان دیابت نوع یک

یافته‌ های جدید برای درمان دیابت این شیوه درمانی برای مبتلایان به دیابت نوع 1 طراحی شده بود.در تکنیک مورد استفاده این پژوهشگران سلول‌های لوزالمعده پردازش شده که از اهداکننده‌های مرده به دست می‌آیند
به بیماران تزریق شدند. گرچه در 58 درصد بیماران نیاز به تزریق انسولین به طور موقت برطرف شد، اما دو سال پس از آن 76 درصد آنان دوباره نیازمند به انسولین شده بودند.
پژوهشگران گفتند این بررسی نشان می‌دهد که پژوهش بیشتری پیش از رسیدن میزان موفقیت این تکنیک به حد پیوند معمول لوزالمعده لازم است.
در صورتی که بیمار به جای سلول‌های پردازش‌شده، کل لوزالمعده را دریافت کند.
میزان موفقیت پس از پنج سال 50 تا 70 درصد خواهد بود. در هر دو تکنیک بیمار با خطراتی مواجه است زیرا باید داروهای مهارکننده ایمنی را برای جلوگیری از رد پیوند دریافت کند و ممکن است به عوارض جانبی وخیمی دچار شود.

روشی تازه برای درمان دیابت نوع دو

«نیکولا اسکوپینارو» جراح ایتالیایی موفق به کشف روشی جدید برای درمان قطعی دیابت از نوع دوم شده است. 80 درصد بیماران مبتلا به دیابت، چاق هستند و یا اضافه‌وزن دارند، در این افراد ظاهراً عضلات بدن از چربی‌های اضافی برای تولید انرژی بجای قند استفاده می‌کنند.
بنابراین اگر از جذب چربی در روده‌ها جلوگیری شود، پانکراس بطور طبیعی بکار خود ادامه می‌دهد و ترمیم می‌شود.
این پزشک ایتالیایی که متخصص جراحی چاقی است، این روش را بر روی تعدادی از بیماران انجام داد که موفقیت‌ آمیز اعلام شد.

وی با انجام یک عمل جراحی بر روی بیمار مبتلا به دیابت دو راه از معده به سوی روده‌ها باز می کند، یک راه برای غذا و راه دیگر برای ترشح پانکراس که برای هضم لازم است. بنابراین جذب چربی در بدن به 40 گرم و جذب کالری در مردان به 1700 کالری و در زنان به 1400 کالری کاهش می‌یابد.
با توجه به نتایج بدست آمده از این روش در مبارزه با دیابت، این روش به زودی در 20 بیمارستان ایتالیا بر روی 600 بیمار انجام خواهد شد.
در ایتالیا 5/4 میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و نیمی از آنها با وجود رژیم و دارو نمی‌توانند بطور لازم قند خون خود را کنترل کنند.

آسیب‌های عصبی بیماران دیابتی

اینکه داروها می‌توانند اثرات جانبی داشته باشند و اگر دردی را دوا می‌کنند، گاهی درد دیگری به بار آورند، چیز تازه‌ای نیست اما اینکه داروی یک درد، درد دیگری را هم درمان کند، موضوع جالبی است که دانشمندان استرالیایی کشف کرده‌اند.
این دانشمندان شواهدی تازه‌ای مبنی بر اینکه یک دارو قادر است هم سطح کلسترول خون را پایین بیاورد و هم از آسیب‌های عصبی در بیماران مبتلا به دیابت پیشگیری کند، به دست آورده‌اند.
دانشمندان استرالیایی با استناد به تحقیقات 8 ساله خود بر روی دو دسته از داروهای کلسترول یعنی، استاتین‌ها که پرفروش‌ترین داروی کاهنده کلسترول بد یا همان LDL معروف هستند و فیبرات‌ ها که آنها هم کاهنده‌تری گلیسرید (چربی) خون هستند.
دریافته‌اند که این داروها به شکل معنی‌داری قادر به کاهش ریسک ایجاد نوروپاتی دیابتی، مشکلی که نیمی از دیابتی‌ ها از آن رنج می‌برند، هستند.

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی، شرایطی است که بیماران دیابتی را پس از چند سال گرفتار می‌کند و می‌تواند سبب تیر کشیدن، احساس سوزش، درد، کرختی و ضعف در دست‌ها و پاهای افراد مبتلا به دیابت شود و زمینه‌ساز قطع عضو در آنها نیز به شمار می‌آید.
چرا که اختلال در حس درد در اندام تحتانی این افراد، باعث می‌شود اندام آنان، بی‌آن که خودشان متوجه شوند، ضربه بخورد و زخم شود. زخم بیماران دیابتی هم دیرتر خوب می‌شود و عفونت همین زخم‌های مزمن، گاهی منجر به قطع عضو می‌شود.

یافته‌ های جدید برای درمان دیابت

یافته‌ های جدید برای درمان دیابت دکتر آرون وینیک، مدیر مرکز دیابت استرلایز در مدرسه پزشکی ویرجینیای شرقی معتقد است:
«این یافته‌ها به طور قطعی در بهبود کیفیت زندگی بیماران دیابتی نقش خواهد داشت». دکتر تیموتی دیویس، از دانشگاه استرالیای غربی نیز معتقد است:
«البته هر دوی این داروها، در حال‌ حاضر به بیماران دیابتی نوع دوم ( غیروابسته به انسولین) برای پیشگیری از حمله قلبی در آنها توصیه می‌شود، اما از این به بعد، به نظر می‌رسد که کاربری تازه‌ای هم برای آنها می‌توان در نظر گرفت و آن پیشگیری از آسیب‌های عصبی است».
دیویس که به همراه همکارانش 400 نفر بیمار دیابتی را در طول 4 سال مورد بررسی قرار داده است معتقد است، استاتین‌ها تا 35 درصد و فیبرات‌ها تا 48 درصد، احتمال ابتلا به نوروپاتی ثانوی را کاهش می‌دهند.
این تحقیقات از آن جهت حائز اهمیت است که تا پیش از این، دارویی برای بهبود نوروپاتی جانبی در بیماران مبتلا به دیابت وجود نداشته است و هر آنچه بوده، تنها به تسکین درد در بیماران می‌پرداخته است.

ادویه  برای درمان دیابت

براساس مطالعه جدیدی که از سوی دانشگاه جورجیای آمریکا صورت گرفته، مشخص شده است که ادویه برای قند خون مفید می‌باشد.

ادویه‌جات به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان زیاد به صورت بالقوه می‌توانند مانع از بروز التهاب و آسیب‌های جدی ناشی از قند خون بالا به بدن شوند. محققان دانشکده بهداشت دانشگاه ایالتی جورجیا با تحقیق و بررسی بر روی 24 نوع ادویه به این نتیجه دست یافتند
که ادویه‌جات طبیعی دارای انتی‌ اکسیدان بالا که فنول یا «اسید کربونیک» نامیده می‌شود، هستند و آزاد شدن این ماده در خون صدمات ناشی از دیابت یا قند خون بالا را در بدن بیماران کاهش می‌دهد.
بنابراین تحقیقات، ادویه‌جات به دلیل آن که کم‌کالری بوده و ارزان هستند، می‌توانند بیش از داروها در درمان و کاهش صدمات جسمی ناشی از بیماری دیابت به بیماران کمک کنند
. گنجاندن مواد طبیعی و گیاهی و ادویه‌جات و سبزی‌های پختنی در رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری دیابت، می‌تواند بدن آنها را علیه صدمات ناشی از این بیماری حفاظت کند.

اسید چرب امگا 3 برای درمان دیابت

یافته‌ های جدید برای درمان دیابت بر اساس نتایج تحقیقات جدید اسیدهای چرب امگا-3، می‌توانند از بدن در برابر بیماری دیابت محافظت کنند.

پژوهشگران آمریکایی برای درمان دیابت خاطرنشان کردند که یک رژیم‌ غذایی غنی از ماهی و سایر منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-3، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت را در کودکانی که در خانواده‌شان سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد را به میزان قابل‌ ملاحظه‌ای کاهش دهد.
دکتر جیل نوریس که نتیجه تحقیقش در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، در این باره متذکر شده است:
این تاثیر مفید، نسبتاً زیاد و قابل‌توجه است. نتایج بدست آمده از این تحقیق قابل‌توجه است، چرا که نشان می‌دهد.
ما می‌توانیم از راه‌حل‌ ها و میانجی‌های تغذیه‌ای برای جلوگیری از ابتلا به دیابت کمک بگیریم.
چندین تحقیق انجام شده بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که اسیدهای چرب امگا-3 که در ماهی روغن دانه کتان، گردو، دانه سویا و دیگر مواد غذایی یافت می‌شود، برای این منظور مفید و قابل‌استفاده می‌باشند.

رابطه کدو و دیابت

بتاکاروتن، از مواد مغذی که به وفور در  کدو یافت می‌شود، خاصیت ضد التهابی دارد و یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است.
بتاکروتین می‌تواند مانع از اکسید شدن کلسترول در بدن شود. تحریک کلسترول اکسید شده در دیواره‌های رگهای خونی باعث حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شود.
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که داشتن بتاکروتین اضافی در غذا می‌تواند مانع از پیشرفت سفت شدن رگها شود.
همچنین می‌تواند باعث جلوگیری از بیماریهای قلبی در بیماران دیابتی و دیگر اثرات ایجاد شده توسط رادیکالهای آزاد در افرادی که به مدت طولانی دیابت دارند شود. علاوه بر آن خوردن غذایی مانند کدو زمستانی که سرشار از شبه کاروتن است ممکن است در تنظیم خون موثر باشد.

پیوند جزایر لانگرهانس

یافته‌ های جدید برای درمان دیابت برای پژوهشگران به‌ تازگی دریافته‌اند که سلول‌های پیوند شده لوزالمعده می‌تواند نیاز به تزریق انسولین را در برخی بیماران دیابتی به صورت کوتاه‌مدت برطرف کنند.
طبق این پژوهش در بسیاری از بیماران مورد پیوند قرار گرفته درمان در ابتدا موفقیت‌آمیز بود، اما بسیاری از سلولهای پیوندی نهایتاً از کار باز ماندند.
یافته‌ های جدید برای درمان دیابت این پژوهشگران می‌گویند که اصلاح روش‌های مورد استفاده‌شان باید میزان موفقیت‌ شان را بالا ببرد.
دکتر جیمز شاپیرو سرپرست این تحقیق از دانشگاه آلبرتا در ادمونتون کانادا می‌گوید: «به نظر می‌رسد به علت اینکه در پیوند ابتدایی تعداد کمی از سلول‌ها زنده باقی می‌مانند، این سلول‌ها مجبورند با حداکثر توان خود کار کنند و در نتیجه در نهایت دچار فرسودگی می‌شوند و از کار می‌افتند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.